Helft snelle e-bikes zonder verplichte kentekenplaat

st2_men_front_citykit

Bijna de helft van de speed pedelecs (snelle e-bike die 45 kan) rijdt rond zonder de verplichte kentekenplaat. Dat blijkt uit een onderzoek dat mobiliteitsstudent Ruben de Bruijne samen met ingenieursbureau Grontmij heeft uitgevoerd.

Dankzij een maas in de wetgeving kan de speed pedelec nu nog als snorfiets verkocht worden. Bij de toelatingskeuring is alleen naar de snelheid gekeken zonder meetrappen. En die is door de fabrikanten onder de 25 kilometer per uur gehouden. Dat is precies de maximumsnelheid van een snorfiets. Maar als je wel meetrapt, kun je 45 per uur halen.

Brommerhelm
Minister Schultz heeft die maas nu gedicht. Per 1 januari 2017 zijn de speed pedelecs bromfietsen. Dan moet het blauwe plaatje door het gele brommerplaatje vervangen worden. Vanaf 1 juli begint de RDW met het versturen van de gele kentekenplaten. Dat is niet de enige verandering. Per 1 januari wordt dan ook  brommerhelm verplicht. En de speedfietsers moeten naar de rijbaan op plekken waar brommers niet op het fietspad mogen.

Bedreiging
De eigenaren van speed pedelecs zien al die veranderingen helemaal niet zitten. De Bruijne, vierdejaars student Mobiliteit aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden, heeft onder 115 speed pedelecbezitters een enquête afgenomen. Daaruit blijkt dat uit angst voor die veranderingen veel fietsers zonder kentekenplaat rondrijden. Uit het onderzoeksverslag: ‘Sommigen hebben een praktische reden om het kenteken achterwege te laten. Anderen zijn juist bang voor de wetswijziging die op handen is. Zij zijn namelijk tegen het plan om een geel kenteken te monteren. Het verplicht rijden op de rijbaan zien veel gebruikers als een ernstige bedreiging van hun veiligheid. Door nu geen blauw plaatje te monteren is het straks makkelijker om ook geen gele kentekenplaat te monteren.’

Kruissnelheid
De vraag is of alle speed pedelecs in de praktijk wel altijd brommersnelheden zullen halen. Met behulp van Strava, een app waarmee sportprestaties worden bijgehouden met behulp van GPS, kon De Bruijne van 28 proefpersonen precies volgen hoe hard ze op hun speed pedelecs reden.
Hij heeft gekeken naar de snelheid die de fietsers zelf kozen – ongehinderd door bochten, stoplichten en kruisingen en dergelijke. De gemiddelde kruissnelheid binnen de bebouwde kom is 32,9 per uur. Buiten de bebouwde kom is dat 35,2. De hoogst gemeten kruissnelheid is 41,9 per uur. De verschillen kunnen komen door de verschillen tussen de speed pedelecs; ze zijn niet allemaal even krachtig.

Woon-werkverkeer
Ruim de 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek gebruiken de speed pedelec voor woon-werkverkeer. En dankzij de snelle e-bike laat tweederde voor de werkritten de auto staan. Feitelijk worden de speed pedelecs vooral buiten de bebouwde kom gebruikt, zo blijkt uit het onderzoek. Ze mengen zich dus niet veel in het drukke fietsverkeer van de stad.
Grontmij vindt daarom dat speed pedelec-gebruikers het niet verdienen om ‘op één hoop te worden geveegd met bromfietsers en beveelt onder andere aan om speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad toe te blijven staan en om de brommerhelmplicht te schrappen en te vervangen door een fietshelmplicht.’

Categorieën