Hersenschudding door kinderzitjes en bakfietsgehobbel?

Bakfietskinderen

Sietske Inberg uit Leeuwarden maakt zich zorgen over kleine kinderen in aanhangers en bakfietsen. ‘De kinderen, soms hele kleintjes, schudden en hotsebotsen op en neer.’

Inberg is bang dat de kinderen een hersenschudding oplopen. ‘In België schoot een jonge vader ons met een noodtempo voorbij terwijl het karretje achteraan zowat de lucht in ging met kind en al. Kunt u mij geruststellen ‒ bezitten alle kinderfietsvervoersmogelijkheden vering?’

Trillingsmeter
Nee dus. Er zijn fietskarren met vering, maar er zijn er ook zonder. Bakfietsen hebben meestal geen vering. Fietszitjes ook niet. Kees Bakker (TestKees) testte in het verleden kinderzitjes op trillen. Hij zette een dummy in een kinderzitje met een trillingsmeter en reed over verschillende soorten wegdek. In 2012 schreef hij: ‘Wat vooral opvalt, is dat alle zitjes trillen. Kennelijk is trillen een blinde vlek voor fabrikanten van kinderzitjes, want ze doen ook niet hun best om het trillen te verminderen.’ Fietszitjesproducent Qibbel zegt niets met de bevindingen van TestKees te hebben gedaan.
Bij kinderzitjes maakt het overigens wel uit hoe ze zijn gemonteerd. Bij achterzitjes bleek dat de zitjes die op de bagagedrager waren gemonteerd meer schokken doorgaven. De zitjes die aan het frame waren gemonteerd (het lijkt net of ze boven de bagagedrager zweven) ‘deinden’ meer. Dat is prettiger voor het kind, maar weer minder prettig voor het fietsen.

Shaken baby
Anno 2017 blijkt trillen nog steeds een blinde vlek voor fietszitjesproducenten. Sven Willems, marketingmanager van Thule: ‘We hebben deze vraag nog nooit eerder gehad. We testen onze zitjes voor de NEN-norm, maar daarin worden ze niet op trillingen getest.’ Ook Marlous de Wit-Williamson van Bobike: ‘Er zijn hele strenge richtlijnen voor kinderzitjes. Ze worden uitgebreid getest, maar hier niet op. De fiets heeft zelf natuurlijk iets van vering. Ik vermoed dat die mevrouw aan het shaken baby-syndroom denkt. Maar dan moet het wel een heel slechte weg zijn en dat is voor jezelf ook niet comfortabel.’ Zelfs bij Veiligheid NL, waar ze gespitst zijn op gevaren, hebben ze niet nagedacht over deze kwestie.

Niet stuiteren
Toch is het geen uit de lucht gegrepen kwestie, vindt Wibe Graafsma, van Busybike in Nijmegen. Hij verkoopt fietskarren en bakfietsen. ‘Sommige fietskarren hebben vering, andere niet. Dus als je hem gaat gebruiken voor kindervervoer zou ik daar op letten. En verder zeg ik altijd: ga niet als een dolle fietsen, stuiter niet over drempels. Voor bakfietsen adviseer ik een Maxi-Cosi-houder die geveerd is. Die heb je van Steco, maar ook van andere merken. Als het kind wat ouder is, kun je een kinderzitje in de bakfiets monteren op een stalen buis waardoor het zitvlak zo’n 20 centimeter van de bevestiging komt en het geheel wat kan veren. Als ouders met kleine kinderen bij mij komen vertel ik dat er allemaal bij, maar je ziet helaas dat veel mensen op internet een fiets kopen en die krijgen dus geen advies.’

Kindervervoer

Maxi-Cosi
‘Goed dat jullie hier aandacht aan besteden’, zegt Wytze van Mansum meteen, Hij is ontwerper van de Urban Arrow, een elektrisch ondersteunde bakfiets, en zelf vader van een jong kind. ‘Ik heb hier zeker over nagedacht. Wij zeggen: een kind tot 3 maanden kun je beter in een draagdoek vervoeren op de fiets. Vanaf 3 maanden kan een kind in een Maxi-Cosi in een geveerde houder in de bak van de bakfiets. Veel ouders denken dat een Maxi-Cosi van zichzelf veilig is, maar die biedt geen bescherming tegen trillingen. Ze zijn ontworpen voor een auto met vering. Onze bakfietsen zijn uitgerust met ballonbanden en ik adviseer voor kindervervoer ze zo zacht mogelijk op te pompen; niet meer dan 1 à 1,5 bar. En langzaam fietsen!’
Kortom: nee, niet al het kindervervoer heeft vering. Gebruik daarom vooral je gezonde verstand. Ga niet als een dolle fietsen met een kind in aanhanger, bakfiets of kinderzitje.

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser

Reacties

  1. Volgens mij hebben kinderen een heel goed mechanisme om aan te geven dat hun iets niet bevalt en dat werkt al prima voordat ze kunnen praten.

    Natuurlijk proberen fabrikanten hierop in te spelen, maar of het daarmee een probleem is is wat mij betreft verre van zeker. Gebaseerd op kinderen die ik achterop zie is het in ieder geval niet een groot probleem.

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid