Direct naar inhoud

Rode fietspaden kleuren grijs in Eindhoven

Eindhoven was een autostad. Dat is zeker veranderd. Maar toch gaat er van alles mis. Zoals een fietspad vlak voor de uitrit van een parkeergarage. ‘Het is wachten op een aanrijding.’ Zaterdag is er een fietstocht langs hoogte- en dieptepunten.

Het Eindhovens Dagblad schrijft ‘Fietser delft onderspit in Eindhoven’. Wat is er aan de hand?
Timo Bootsma, voorzitter van de afdeling Eindhoven van de Fietsersbond:
‘Dat artikel is een beetje zwaar aangezet, de nuance ontbrak. We staan op goede voet met de gemeente, maar er spelen veel belangen en dan wordt fietsbelang wel eens vergeten. Nu gaat het om een groter plan, een opknapbeurt voor de binnenstad. We hebben dat eerder bij Strijp S gezien, bij zo’n plan kan er van alles mis gaan. Men wil nu fietspaden in grijs aanleggen in plaats van rood. Eindhoven wordt steeds drukker, ook met expats die willen fietsen, dan is het schrappen van de rode kleur vragen om problemen.’

En dan is er een kwestie van een raar fietspad vlak voor de ingang van een parkeergarage.
We hebben er laatst nog een half uurtje staan kijken, het is wachten op een aanrijding. Het maakt onderdeel uit van een plan om de Vestdijk te herinrichten. Het vorige college wilde daar een knip voor het autoverkeer. Maar het huidige college is dat gaan heroverwegen, zoals dat heet. Dat heeft als consequentie dat fietsers van de ene kant van de straat naar de andere kant van de straat moeten. En nu heeft men dus verzonnen dat dat recht voor de ingang van een parkeergarage moet. De fietsers zijn ook nog eens uit de voorrang gehaald. Er waren bewonersverenigingen die het besluit over het schrappen van de knip op de Vestdijk hebben aangevochten tot bij de rechter. Onlangs heeft de rechter gezegd: er speelt nog meer, waaronder dus deze situatie bij de parkeergarage, die neem ik ook mee. Die zaak moet nog worden behandeld.

 

Fietsexcursie Eindhoven
Aanstaande zaterdag 21 september is er een fietsexcursie voor alle vrijwilligers van de Fietsersbond. De gemeente, de afdeling Eindhoven en het landelijk bureau vertellen over Eindhoven als fietsstad en daarna is het op de trappers.

Dus jullie laten het mooie Eindhoven zien terwijl er ruzie is met de gemeente?
‘Nou ja ruzie, er is wat frictie, er is altijd wel wat frictie.’

Waar gaan jullie langs fietsen?
‘We gaan langs positieve en negatieve punten fietsen. We beginnen met een fietsstraat die niet helemaal handig is ingericht, de Kruisstraat, daarna fietsen we door Strijp S (vroeger een besloten Philips-terrein nu een hip stadsdeel, red.). Dat is een heel leuk gebied, maar hier en daar  moeten fietsers over de stoep. Verder fietsen we over de Oirschotsedijk. Dat is echt een pareltje voor het fietsverkeer, een hele mooie straat met bomen, autoluw. Daarna volgen we de Slow Lane, een fietsverbinding voor forensen, die ook heel erg mooi. Dan staat het onvermijdelijke hoogtepunt op het programma: de Hovenring (een verhoogde fietsrotonde, red.). Ik ben er laatst nog met een groep Duitsers geweest. Een van hen vroeg: mogen we alsjeblieft nog een rondje? Dan gaan we nog langs een rotonde waar veel ongevallen gebeurden. Daar is een systeem van signalering van fietsers (BikeScout) aangelegd en dat lijkt te werken. En vervolgens fietsen we uiteraard nog langs de twee punten waarover we nu in de clinch liggen met de gemeente.’

Is het etiket autostad definitief passé?
Je ziet wel dat de stad en ook de gemeentepolitiek echt veranderd is. Ik woon nu 30 jaar in Eindhoven. Er is meer autoluw gemaakt, er is meer gedaan voor fietsers, maar het is de laatste jaren wel gruwelijk druk geworden. De stad bloeit en heel veel mensen die naar Eindhoven komen, willen fietsen. Dat geeft een enorme druk op een beperkte ruimte.’

Wat verwacht je van de fietstocht?
‘Wij hebben in de loop der tijd heel veel geleerd, zoals dat je op tijd moet reageren en dat je niet achterover moet hangen als een plan op papier staat, want in de praktijk kan er nog van alles mis gaan. Dan blijkt dat er toch een stoepje wordt aangelegd in plaats van een oprit, of stenen in plaats van asfalt. Het lijkt me heel leuk om ervaringen als deze te delen en om tips te krijgen van anderen. En het wordt ook nog eens mooi weer!’

Een lijst met medewerkers

  • Karin Broer

    Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!