Volgens cijfers van het CBS kwamen in 2023 270 fietsers om het leven in het verkeer. Dit aantal is schrikbarend hoog en de trend is verontrustend, ondanks de lichte daling ten opzichte van het dieptepunt van 290 fietsdoden in 2022.
“Dit is onacceptabel, elk slachtoffer is er één teveel!,” zegt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Er is dringend actie nodig om de veiligheid van fietsers te waarborgen en het aantal fietsslachtoffers terug te dringen.”
Van het aantal fietsdoden kwam 49 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto, vrachtwagen of bus. Voor het vierde jaar op rij kwamen fors meer fietsers dan inzittenden van personenauto’s om in het verkeer (270 om 194). “Auto’s worden steeds veiliger voor inzittenden, maar niet voor andere verkeersdeelnemers,” aldus van Garderen. Opvallend is ook de stijging van een botsing met een vast object (van 7 in 2022 naar 17 in 2023). “Veilige en goed onderhouden fietspaden zonder obstakels zoals paaltjes kunnen veel ernstige ongelukken bij fietsers voorkomen.
Lichtpuntje in provincie Utrecht: tweede jaar op rij daling
In alle provincies is er de laatste vijf jaar, ondanks de lichte daling in 2022, sprake van een zeer hoog aantal fietsverkeersdoden. Een echte uitzondering lijkt de provincie Utrecht waar voor het tweede achtereenvolgende jaar sprake is van een daling. Van Garderen: “De provincie Utrecht laat zien dat investeren in fietsinfrastructuur effect heeft. Daar kunnen alle andere provincies een voorbeeld aan nemen.” In de provincies Noord-Holland (44), Gelderland (44) en Noord-Brabant (43) vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers onder fietsers.
Snelheid omlaag en meer investeringen nodig
Van Garderen: “Achter die kille cijfers zit groot leed voor de nabestaanden. We blijven ons dan ook onvermoeibaar inzetten voor het recht om veilig thuis te komen voor álle fietsers in Nederland.” Een belangrijke maatregel is het instellen en handhaven van een maximumsnelheid van 30 km/u op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers. Dat maakt onze straten veiliger én leefbaarder. Ook pleit de Fietsersbond voor meer investeringen in veilige fietsinfrastructuur en strengere handhaving om (dodelijke) ongevallen te voorkomen.
Bekijk hier het persbericht en de cijfers van het CBS.
Er is nú actie nodig!
De Fietsersbond vraagt met een petitie aandacht voor het grote aantal dodelijke fietsslachtoffers. Deel en onderteken de petitie.
Een lijst met artikelen
-
We voeren de verkeerde discussie We voeren de verkeerde discussie
De verkeersslachtoffers zijn geen natuurlijk gegeven, maar een politieke keuze.
Gepubliceerd op: -
Eerst maatregelen of direct 30-borden? Eerst maatregelen of direct 30-borden?
Alleen Amsterdam heeft tot nog toe 30 kilometer als maximum snelheid ingevoerd. Goed idee?
Gepubliceerd op:
-
Waarom goede infrastructuur belangrijk is
De dynamiek op het fietspad verandert. Dit vraagt om meer aandacht voor fietsveiligheid.