Prijsvraag Tour de Force

Innovatieprijsvraag: wie helpt fietsers vooruit?

frietzak

Welke vindingen en innovaties helpen fietsers en het fietsen vooruit? De Tour de Force wil het heel graag weten en heeft een innovatieprijsvraag uitgeschreven.

Tour de Force is een samenwerking van allerlei organisaties die zich met fietsen bezig houden (waaronder de Fietsersbond).
De frietzak en de banaan wonnen vorig jaar de innovatieprijsvraag. Opvallende namen voor simpele innovaties die meteen de drukte op Amsterdamse fietspaden verminderden. De gemeente Amsterdam besloot de opstelruimte bij stoplichten breder te maken, in de vorm van een frietzak. Bij groen licht kunnen dan meer fietsers tegelijk vertrekken. Voordat ze bij de overkant zijn, vloeit de stroom weer soepeltjes samen tot de normale breedte van het fietspad (de punt van de frietzak). Een andere manier om ruimte te winnen, is het verkleinen van verkeerseilanden door ze banaanvormig te maken (de banaan).

banaan en frietzak in de praktijk, tour de force innovatieprijsvraag
De banaan en de frietzak in de praktijk: meer ruimte voor fietsers.

Meer fietskilometers

De Tour de Force is op zoek naar meer van dit soort slimmigheden. En die zijn hard nodig want het samenwerkingsverband – waar ook de Fietsersbond deel van uit maakt – heeft zichzelf ten doel gesteld het aantal fietskilometers binnen tien jaar met maar liefst een vijfde te verhogen.
Aan wat voor soort innovaties moet je denken? Het kan over aanpassingen aan het fietspad gaan, zoals de winnaar van vorig jaar. Maar ook ingenieuze fietsenrekken, innovatieve fietsen, slimme (fiets)verlichting, handige apps, slimme verkeerslichten, deelfietsen, naadloze aansluitingen van de fiets op trein of bus, fietsnavigatie of een manier om fietsdiefstal te verminderen. Van alles is mogelijk.

Doelen Tour de Force

Belangrijk bij de beoordeling is dat de innovatie bijdraagt aan één van de negen officieel vastgestelde doelen van de Tour de Force. En die zijn: meer ruimte voor de fiets in de steden, regionale fietsroutes verbeteren, het combineren van fiets en ov en fiets en auto, het stimuleren van fietsen, het verminderen van het aantal fietsslachtoffers, minder gestolen fietsen en ervoor zorgen dat Nederland een toonaangevend fietsland blijft. Tenslotte moet ook de ‘kennisinfrastructuur’ over fietsen versterkt worden. De inzendingen moeten echt binnen een van deze doelen passen. En de slimme oplossing moet van recente datum zijn of op het punt van uitvoering staan. Andere aspecten waar de jury op zal letten zijn het innovatieve karakter, de kosteneffectiviteit, schaalbaarheid en maatschappelijk nut van de inzendingen.

Aanmelden voor Innovatieprijsvraag Tour de Force

tour de force innovatieprijs

Iedereen kan inzenden voor de Innovatieprijs 2018 via de website van de Tour de Force. Men kan ook  innovaties van anderen aanmelden.
Die jury bestaat uit vijf vakjournalisten (Fietsersbond, de Correspondent, Tweewieler, Verkeerskunde en Fietsberaad.nl) op het gebied van mobiliteit. Zij zullen vijf inzendingen nomineren. Die worden in de verschillende vakmedia gepubliceerd en gepresenteerd op het Nationaal Fietscongres 2018 op 21 juni in Rotterdam. Het publiek kiest op die dag hieruit de winnaar die €10.000 ontvangt om te besteden op een manier die de innovatie een stap verder in praktijk brengt.

Inschrijven voor de Innovatieprijs – of een tip geven over een mogelijk kandidaat – kan tot en met 27 april 2018 via het formulier op de website van de Tour de Force: www.tourdeforce2020.nl/innovatieprijs2018.

Categorieën

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur cross media eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser.