Grote fabrikanten houden vast aan fraudegevoelige framenummers
Uit vonnissen tegen fietsendieven blijkt dat zij systematisch gestolen fietsen omkatten. Omkatten houdt in dat dieven originele framenummers vervangen door een vals nummer. ‘Wij willen dat de fabrikanten stoppen met die framenummerstickers en met een oplossing komen die wel werkt.’
Vroeger werden framenummers in het frame geslagen. Tegenwoordig is het vaak niet meer dan een sticker met een laklaagje. Voor dieven is het heel eenvoudig om de stickers te verwijderen en te vervangen door een nieuwe valse sticker.
Waarom is een framenummer belangrijk?
Zonder framenummer is niet meer te achterhalen van wie de gestolen fiets is geweest. Een framenummer maakt een fiets uniek en daarom moet je dat framenummer altijd invullen op het formulier als je aangifte doet van een gestolen fiets.
En de aangiftes zijn weer belangrijk om fietsdieven veroordeeld te krijgen. Als de politie dertig fietsen bij een verdachte in zijn schuur vindt, is na controle van framenummers meteen duidelijk of er gestolen exemplaren tussen zitten. Met fietsen waarvan bewezen kan worden dat ze gestolen zijn, heeft de politie een betere zaak. En met aangiftes heb je ook kans je gestolen fiets ooit weer terug te zien.
2 februari 2018
Bij een verdachte opslagruimte in Amersfoort heeft de politie een alarm geplaatst. Om 19.44 gaat het alarm af: er zijn mensen aanwezig en de politie gaat meteen op pad. De politie houdt de verdachten aan en vindt 27 fietsen. Van zes fietsen zijn de framenummers verwijderd. Uit het verslag van de politie: ‘Tijdens het onderzoek in de Volkswagen bestelbus met het Poolse kenteken zijn er nog nieuwe ringsloten, een föhn, verschillend gereedschap en een stickervel met stickers aangetroffen. Daarnaast bleken er onder het zitgedeelte van de passagiersstoel nog nieuwe ringsloten te liggen en in het portiervak van de bestuurdersdeur verschillende fietssleutels.’.
De rechter oordeelt dat er sprake is van een criminele organisatie die zich bezighield met het stelen, helen en omkatten van fietsen.
Vals framenummer maakt aangifte waardeloos
Maar als de framenummers al verwijderd zijn, zijn gestolen fietsen niet meer te traceren en zijn ook de aangiftes van die fietsen waardeloos geworden.
De fietsdieven weten natuurlijk ook hoe belangrijk die framenummers zijn en doen er alles aan die nummers te verwijderen en te vervangen door nieuwe nummers. Dat blijkt uit een zaak uit 2017 tegen twee verdachten die opereerden vanuit een bungalow op een camping in Bunschoten-Spakenburg. De politie vond daar 58 fietsen en tientallen stickers met valse framenummers. De politie schrijft: ‘Groot probleem bij het onderzoek was het feit, dat uit de meeste fietsen het framenummer was verwijderd. Het originele framenummer is een papieren sticker waarover heen gelakt is. Op veel aangetroffen fietsen was reeds een valse sticker geplakt op de plek, waar de originele sticker had gezeten.’
Politie:’Met name Oost-Europeanen’
Ze zijn er nog steeds: de junks en dieven die op marktplaats een fietsje verkopen. Maar de politie ziet in…
Eén dief goed voor 1000 gestolen fietsen ter waarde van 114.000 euro
Omdat een echtpaar in Den Haag een slecht gevoel had over de aankoop van een tweedehands fiets en naar de politie stapten. Zo kwamen rechercheurs een 56-jarige dief op het spoor die grootschalig fietsen omkatte en verkocht.
Uit het bericht hierover op omroepwest.nl:
‘Na uitgebreid onderzoek verdenkt de recherche de 56-jarige man van grootschalige heling van gestolen fietsen. Hij zou tussen februari en december 2015 bijna 1000 fietsen met een verkoopwaarde van 114.000 euro hebben verkocht via internet.
In alle gevallen was zijn werkwijze vermoedelijk hetzelfde: hij knapte een gestolen fiets op, verving het framenummer door een vals, niet van echt te onderscheiden, nummer, zette de fiets op een verkoopwebsite en maakte op de Pletterijstraat een afspraak met de potentiële kopers.’
‘Bij een huiszoeking bij de verdachte vond de recherche vellen met meerdere vervalste framenummers die de man gebruikte.’
De oorspronkelijke eigenaren van de omgekatte fietsen zijn door de valse framenummers door de politie niet meer te achterhalen. De nieuwe eigenaren mogen de gestolen fietsen daarom houden.
Kan het framenummer niet fraudebestendig worden gemaakt?
Geen enkele methode is waterdicht natuurlijk. Maar een stickertje met een barcode en cijfertjes is wel heel erg gemakkelijk te verwijderen. En ook na te maken. TestKees lukte het meteen om een stickertje eraf te krabben met een stanleymes. Niet alle fietsen hebben een stickertje. Sommige merken hebben een nummer in het frame. Maar de grote fabrikanten zweren bij stickers en zijn ook niet van plan daarvan af te stappen, melden ze bij navraag.
Grote fabrikanten houden vast aan fraudegevoelige framenummers
De Accell Group, bekend van onder andere Sparta, Batavus en Koga, zegt niet op de hoogte te zijn van het omkatten van fietsen. ‘Nee, dit is niet bekend’, antwoordt Pamela Slettenaar van Accell Nederland op vragen die we hebben gemaild. Slettenaar zegt elke klacht of opmerking te registreren: ‘Deze opmerking is niet in de registratie aangetroffen’.
Ook de nieuwe informatie over het omkatten van fietsen zal volgens Slettenaar niet leiden tot het afschaffen van de stickers. ‘Omdat wij de framenummers onder beschermingslak plaatsen en er geen opmerkingen hierover zijn, wordt dit op dit moment niet overwogen.’
Is een gps-tracker een oplossing?
Er worden steeds meer e-bikes gestolen. Misschien kunnen gps-systemen helpen om je gestolen fiets terug te vinden. ‘Je moet niet voor eigen rechter gaan spelen.’
Vervolgens nogmaals gevraagd of het omwille van de diefstalbestrijding toch niet verstandig zou zijn om weer net als vroeger het nummer in het frame te slaan. ‘Het alternatief zou zijn een combinatie van een framenummersticker en een ingeslagen framenummer aangezien een barcode benodigd is voor het interne proces. Onderzocht moet worden of leveranciers van frames dit ook kunnen en wat de impact op het lakken is. Het ingeslagen framenummer kan weggeslepen worden wat vervolgens weer mooi weggewerkt wordt. Waterdicht wordt het nooit, hooguit een ontmoedigingsbeleid. We hebben in het kader van diefstalpreventie in het verleden een tag in de fiets of op het slot gehad. De politie kon met scanners op afstand controleren of een fiets gestolen was. Dit is uiteindelijk geen succes geworden. We zien dat de meeste consumenten hun verzekering aanspreken en een nieuwe fiets uitzoeken. Zolang de verzekering het niet eist, is het de vraag of dit opweegt tegen alle extra complexiteit en investeringen.’
Ook Gazelle is ‘vooralsnog’ niet van plan om van de stickers af te stappen.
Fiets en diefstal: zeven handige tips
Is je fiets weg? Hij kan nog terug komen. Kijk even rond in de buurt. En andere tips. 1. Noteer…
Wat vindt de Fietsersbond van framenummerstickers?
Piet van der Linden, fietsdiefstalexpert van de Fietsersbond:
‘Er worden per jaar 500.000 fietsen gestolen. Dat moeten we niet accepteren als een natuurverschijnsel. Je hoeft geen genie te zijn om te bedenken dat dieven stickers gemakkelijk weten te verwijderen. Wij willen dat de fabrikanten stoppen met die stickers en met een oplossing komen die wel werkt. Framenummers op een duidelijk zichtbare plek in het frame bijvoorbeeld. Nu zit zo’n ingeslagen nummer onder de trapas. Maar je zou het ook in de staande framebuis kunnen slaan. Als je dat nummer wegslijpt, zie je meteen dat het om een gestolen fiets gaat. Wij willen dat fabrikanten zich inspannen voor een fraudebestendig systeem.’
Fietsers ontevreden over aanpak fietsdiefstal
Welke gemeente zorgt het beste voor zijn fietsers? De Fietsersbond zocht het uit.
Steun ons in de strijd tegen fietsdiefstal
De Fietsersbond werkt aan betere fietsenstallingen en maatregelen tegen fietsdiefstal.
Een lijst met medewerkers
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!