Fietsdiefstal

‘GPS-tracker geeft peace of mind’

‘Eigenhandig de fiets teruggehaald’

Er worden steeds meer e-bikes gestolen. Misschien kunnen gps-systemen helpen om je gestolen fiets terug te vinden. ‘Je moet niet voor eigen rechter gaan spelen.’

Van Moof gps-tracker
VanMoof had leuke en mooie innovaties

Fietsdiefstal van e-bikes

Het was te verwachten. Natuurlijk worden er meer elektrische fietsen gestolen als er steeds meer rondrijden. Maar er is meer aan de hand. De elektrische fiets is allang niet meer het exclusieve domein van gepensioneerden die de fiets vooral recreatief gebruiken. De elektrische fiets wordt steeds meer een gewone fiets die voor gewone alledaagse ritjes wordt ingezet. Ze staan dan geparkeerd bij plekken waar het diefstalrisico groot is, zoals het station, het winkelcentrum en de bios. Dan nemen de risico’s toe.

Hogere premies door meer fietsdiefstal

‘Het afgelopen jaar was dramatisch voor verzekeraars’, zegt Douwe Boeijenga van verzekeraar ENRA. ‘We hebben een enorme stijging van het aantal diefstallen gezien; een verdubbeling in vergelijking met twee jaar geleden.’Boeijenga probeert er wat aan te doen. ‘Samen met winkelketens Bike Totaal en Profile hebben we een brief naar onze klanten gestuurd. We hebben gezegd: Ga nog een keer naar de fietsenwinkel voor een tweede slot en zet je fiets dan altijd ergens met dat kettingslot aan vast.’ Het is nu nog een advies van ENRA. Maar: ‘In de toekomst zou een tweede slot best verplicht kunnen worden om het diefstalrisico in te perken.’
Omdat de kosten rap toenemen voor ENRA is er eigenlijk maar één oplossing: de premies moeten stijgen. Komend voorjaar gaat dat gebeuren, zegt Boeijenga. De ANWB (Unigarant) heeft het afgelopen najaar de premie verhoogd. Met hoeveel wil de ANWB niet zeggen.

fietsendief

Fabrikanten houden vast aan fraudegevoelige framenummers

Uit vonnissen tegen fietsendieven blijkt dat zij systematisch gestolen fietsen omkatten. Omkatten houdt in dat dieven originele framenummers vervangen door een vals nummer. ‘Wij willen dat de fabrikanten stoppen met die framenummerstickers en met een oplossing komen die wel werkt.’ Lees meer

Gps-tracker tegen fietsdiefstal

Met e-bikes is volgens Boeijenga iets vreemds aan de hand. ‘Als er uitgekeerd is en de fiets komt weer boven water is die fiets juridisch ons eigendom. Maar er komen maar heel weinig fietsen terug. Wij vermoeden dat ze naar het buitenland gaan, naar Polen en Letland. Het is heel moeilijk te traceren.’
Daar gaat misschien verandering in komen. Track-and-trace-systemen die vroeger alleen in dure auto’s zaten, zijn nu zo goedkoop geworden dat het al lonend is om ze in een elektrische fiets in te bouwen. VANMOOF heeft een simcard van Vodafone op een geheime plek in het frame van de VANMOOF met trapondersteuning verstopt. Zo kun je op Google Maps zien waar je fiets staat. De gps-tracker is tot op tien meter nauwkeurig.

track and trace fiets

Met GPS-tracker komen bijna alle gestolen fietsen terug

Over een paar jaar zijn ook stadsfietsjes te tracken, verwacht Tracefy. Lees meer

Miami

Vijf gestolen elektrische VANMOOF’s zijn inmiddels teruggevonden, vertelt Tessa Hofte Koesveld van VANMOOF. ‘In Miami was er zelfs eentje gestolen die nog in de doos zat. Dankzij de gps konden we hem zo tracken. De politie heeft hem toen weer op kunnen sporen. Zij vonden het leuk om mee te werken. In Nederland heeft de politie daar niet altijd zin in.’
Dan moet je er zelf maar achteraan gaan. Dat heeft ook Ties Carlier, een van de oprichters van VANMOOF, gedaan. Hij ging even naar het Kruidvat en toen hij naar buiten liep, was zijn fiets gestolen. Dankzij de tracker kon hij gemakkelijk achterhalen waar de fiets was gebleven. Vanuit het kantoor werd een expeditie op touw gezet. ‘Met drie van ons zijn we daar naartoe gegaan. Hij stond in een schuurtje. Het raampje stond open en toen hebben we eigenhandig de fiets teruggehaald.’

Gedragsregels

Titus Visser van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit ‒ waarin politie, het OM en brancheorganisaties samenwerken ‒ is met zoveel eigen initiatief niet zo blij. ‘Zo’n gps-tracker is hartstikke goed. En het gebruik zal exponentieel toenemen. Maar je moet er zorgvuldig en verstandig mee omgaan. Ik maak me zorgen dat mensen achter een dief aangaan en voor eigen rechter spelen. Als je ziet dat jouw fiets in iemands achtertuin staat, mag je niet zomaar de tuin in lopen.’ Visser pleit voor het opstellen van gedragsregels.
Dan zal dan wel met enige spoed moeten gebeuren, want waarschijnlijk zullen steeds meer fietsen met gps-trackers worden uitgerust. VANMOOF begon met die techniek voor een elektrische fiets, omdat die fiets wat duurder is.
Hofte Koesveld: ‘Fietsdiefstal is wat mensen tegenhoudt om geld in een wat duurdere fiets te steken. Wij willen dat de VANMOOF Electrified een alternatief is voor het openbaar vervoer of de auto. Als je zo’n duur ding koopt, is de kans best wel groot dat die gestolen wordt. Met de gps-tracker heb je meer peace of mind.’ Uiteindelijk zullen alle nieuwe VANMOOF’s een tracker krijgen.
En misschien krijgen we er met de trackers ook eindelijk zicht op waar de fietsen heen gaan. Als je op Google Maps ziet dat je fiets ineens in Warschau staat, weet je in ieder geval zeker dat de verhalen over Oost-Europese bendes waar zijn.

Categorieën