Leenfietsen lijden onder QR-krassers

FlickBike en oBike hebben last van vandalen die het huren van leenfietsen onmogelijk maken. ‘Mensen maken met een watervaste stift de QR-codes zwart’, zegt Willemijn van der Holst van oBike.
Je opent het ringslot van de fiets door het scannen van de QR-code. Als je telefoon de QR-code niet kan lezen, is de fiets dus niet te huren. oBike (25 cent per kwartier) komt uit Singapore en heeft duizenden fietsen over Rotterdam en Amsterdam uitgestrooid. FlickBike (een euro per uur) is vooralsnog alleen in Amsterdam actief. Onderhoudsmedewerkers van beide bedrijven moeten telkens met schoonmaakmiddelen en tissues op pad om de ondergekladde codes weer leesbaar te maken.

Leenfietsen verwijderen
Het idee van leenfietsen is al heel oud. Maar het witte fietsenplan uit de jaren zestig is nooit een succes geworden. En de daaropvolgende leenfietsensystemen waren afhankelijk van rekken of een stalling waar de fiets naar teruggebracht moet worden.
Deze leenfietsen van Chinese makelij kun je dankzij de smartphone overal lenen. En ook weer overal achterlaten. Dat roept weerstand op. Vooral in Amsterdam waar er weinig ruimte over is om je fiets te parkeren. Wellicht dat daarom tegenstanders op pad gaan om de QR-codes onleesbaar te maken.
In Amsterdam heeft de gemeente aangekondigd om in september of oktober met het verwijderen van de leenfietsen te beginnen omdat ze ‘de fietsenrekken bezetten op locaties waar de parkeerdruk en bezettingsgraad al hoog is’.
Fietsen wordt als Netflix
Meer over leenfietsen
-
Heeft Nederland witte fietsen nodig? Heeft Nederland witte fietsen nodig?
Het Witte Fietsenplan is een Nederlandse vinding die wereldwijd navolging heeft gekregen. Maar het moderne fietsdelen heeft hier geen voet…
Gepubliceerd op: -
Deens witte fietsenplan voor Rotterdam Deens witte fietsenplan voor Rotterdam
Rotterdam kiest voor het witte fietsenplan uit Kopenhagen. De Deense deelfietsen van Gobike hebben ingebouwde navigatie (een tablet in het stuur). Eind volgend jaar moeten er 450 Gobikes bij musea, bezienswaardigheden en knooppunten van openbaar vervoer staan.
Gepubliceerd op: -
Zijn de nieuwe deelfietsen een aanwinst? Zijn de nieuwe deelfietsen een aanwinst?
Duizenden gele oBikes zijn over Rotterdam uitgestrooid. Een aanwinst?
Gepubliceerd op:
Zowel FlickBike als oBike zeggen dat de leenfietsen de druk juist kunnen verminderen. Ze verwachten dat mensen het bezit van een eigen fiets opgeven en alleen nog maar op leenfietsen door de stad peddelen. ‘We gaan uiteindelijk naar een Netflix-model. All you can bike voor een vast bedrag per maand’, zegt Vikenti Kumanikin van FlickBike. ‘Je hoeft geen fiets meer te hebben. Maar je gebruikt er een wanneer je er eentje nodig hebt.’
Om dat idee een zetje te geven en meteen de druk op fietsenrekken te verminderen, wil oBike de gemeente Amsterdam voorstellen een inleveractie op te zetten onder het motto: bring a bike, get an oBike. Als dat plan doorgaat kun je na inlevering van je stadsfietsje een jaar gratis onbeperkt gebruik maken van de oBike. Gewoonlijk kost een jaarabonnement 99,90 euro. De gemeentewoordvoerder zegt dat het wegslepen van de leenfietsen hoe dan ook doorgaat. ‘De overleggen staan los van het handhaven.’
Meer over leenfietsen in het najaarsnummer van de Vogelvrije Fietser.