Leenfietsen lijden onder QR-krassers

oBike in Amsterdam

FlickBike en oBike hebben last van vandalen die het huren van leenfietsen onmogelijk maken. ‘Mensen maken met een watervaste stift de QR-codes zwart’, zegt Willemijn van der Holst van oBike.

Je opent het ringslot van de fiets door het scannen van de QR-code. Als je telefoon de QR-code niet kan lezen, is de fiets dus niet te huren. oBike (25 cent per kwartier) komt uit Singapore en heeft duizenden fietsen over Rotterdam en Amsterdam uitgestrooid. FlickBike (een euro per uur) is vooralsnog alleen in Amsterdam actief. Onderhoudsmedewerkers van beide bedrijven moeten telkens met schoonmaakmiddelen en tissues op pad om de ondergekladde codes weer leesbaar te maken.

QR-code op OBike
Beeld:

Leenfietsen verwijderen

Het idee van leenfietsen is al heel oud. Maar het witte fietsenplan uit de jaren zestig is nooit een succes geworden. En de daaropvolgende leenfietsensystemen waren afhankelijk van rekken of een stalling waar de fiets naar teruggebracht moet worden.
Deze leenfietsen van Chinese makelij kun je dankzij de smartphone overal lenen. En ook weer overal achterlaten. Dat roept weerstand op. Vooral in Amsterdam waar er weinig ruimte over is om je fiets te parkeren. Wellicht dat daarom tegenstanders op pad gaan om de QR-codes onleesbaar te maken.
In Amsterdam heeft de gemeente aangekondigd om in september of oktober met het verwijderen van de leenfietsen te beginnen omdat ze ‘de fietsenrekken bezetten op locaties waar de parkeerdruk en bezettingsgraad al hoog is’.

Hoe fietst de leenfiets van Chinese makelij? Bron:

Fietsen wordt als Netflix

Meer over leenfietsen

Zowel FlickBike als oBike zeggen dat de leenfietsen de druk juist kunnen verminderen. Ze verwachten dat mensen het bezit van een eigen fiets opgeven en alleen nog maar op leenfietsen door de stad peddelen. ‘We gaan uiteindelijk naar een Netflix-model. All you can bike voor een vast bedrag per maand’, zegt Vikenti Kumanikin van FlickBike. ‘Je hoeft geen fiets meer te hebben. Maar je gebruikt er een wanneer je er eentje nodig hebt.’
Om dat idee een zetje te geven en meteen de druk op fietsenrekken te verminderen, wil oBike de gemeente Amsterdam voorstellen een inleveractie op te zetten onder het motto: bring a bike, get an oBike. Als dat plan doorgaat kun je na inlevering van je stadsfietsje een jaar gratis onbeperkt gebruik maken van de oBike. Gewoonlijk kost een jaarabonnement 99,90 euro. De gemeentewoordvoerder zegt dat het wegslepen van de leenfietsen hoe dan ook doorgaat. ‘De overleggen staan los van het handhaven.’

Meer over leenfietsen in het najaarsnummer van de Vogelvrije Fietser.

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid