Meldingen over gestolen fietsen met GPS-tracker krijgen voorrang

‘Politie komt meteen in actie’

fietsendief

Meldingen over gestolen fietsen met een GPS-tracker en een verzekering krijgen voorrang bij de politie. ‘De politie heeft afspraken met Particuliere Alarmcentrales.

Een ingebouwde GPS-tracker is waarschijnlijk het beste middel tegen fietsdiefstal. Dat komt niet alleen door de track and trace-techniek waarmee je je fiets kunt volgen, maar ook door de dienstverlening die je bij de fiets koopt.
De meeste fietsfabrikanten bieden namelijk een ingebouwde tracker eigenlijk alleen aan in combinatie met een fietsverzekering en een terughaalservice door een beveiligingsbedrijf. En juist de inzet van het beveiligingsbedrijf vergroot de kans enorm dat je fiets terugkomt. Niet alleen omdat beveiligers meteen op pad gaan om de fiets terug te brengen. Maar ook omdat de politie graag met een beveiligingsbedrijf samenwerkt, heeft Sparta gemerkt. ‘Omdat het bedrijf een goede relatie met de politie heeft, komt de politie meteen in actie’, zei Marco Kalden van Sparta dit voorjaar tegen de Fietsersbond.

Alle gestolen Sparta-fietsen met GPS-tracker komen terug

Als de eigenaar van een Sparta-fiets merkt dat zijn fiets verdwenen is, kan hij via de Sparta-app daarvan meteen melding doen. Vervolgens komt het beveiligingsbedrijf G4S in actie. Als de fiets ergens op straat staat, mogen de beveiligers eigenhandig de fiets terughalen. Als de fiets in een achtertuin of schuurtje (privéterrein) staat, moet G4S de politie inschakelen.
De politie reageert snel op een verzoek van een beveiligingsbedrijf omdat het dan volgens de politie om ‘een betrouwbare en gevalideerde melding’ gaat. De goede samenwerking werpt zijn vruchten af. Sparta bijvoorbeeld heeft tot nu toe alle gestolen fietsen met een GPS-tracker terug weten te krijgen.
Sparta is niet de enige fabrikant die zogeheten ‘connected e-bikes’ met opsporingsservice aanbiedt. Gazelle werkt hiervoor samen met de ANWB.  VanMoof tenslotte huurt geen beveiligingsbedrijven in maar regelt met Bike Hunters het terughalen helemaal zelf, ook zonder hulp van de politie.

Wat is track and trace?

Het houdt in dat je fiets is uitgerust met GPS en bluetooth. Bluetooth is voor de laatste nauwkeurige plaatsbepaling. Een simcard (zoals in je telefoon) geeft aan je smartphone de locatiedata door, zodat je op je scherm kunt zien waar je fiets is. En waar die heen gaat. Je kunt allerlei extra functies aan het systeem koppelen. Zoals een denkbeeldig hekje om je fiets (geofencing). Als je fiets buiten het hekje komt, krijg je een bericht in je app. Dan weet je dat iemand je fiets verplaatst of misschien zelfs steelt. Omdat er een simcard in zit, heb je net als bij je smartphone abonnementskosten. Dus voor track and trace ben je maandelijks een (bescheiden) bedrag kwijt. In de praktijk gaat het doorgaans om elektrische fietsen omdat die fietsen een accu hebben; GPS-trackers hebben veel stroom nodig.
Maar track and trace kan ook zonder GPS, zegt Klaas Kregel van verzekeraar Unigarant (onderdeel van de ANWB). ‘Ons systeem werkt met een lora-netwerk van KPN. Dat is een systeem met laagfrequente radiogolven en heeft een hele goede dekking. Het grote voordeel is dat het heel weinig stroom vraagt. GPS vraagt heel veel energie. Onze zender kan met een penlite 3 tot 5 jaar vooruit.‘ Het systeem met radiogolven is nauwkeurig, zegt Kregel. Als je fiets wordt gestolen, moet je dat meteen doorgeven. Vervolgens rukt er meteen een team van een beveiligingsbedrijf uit. En zij halen de fiets terug.

Wat vindt de politie?

Sparta-klanten kopen met het track and trace-abonnement steun van beveiligers en zijn op die manier ook altijd verzekerd van politie-inzet. Is dit een bewuste keuze van de politie? Zullen we moeten accepteren dat alleen met een abonnement op beveiligers je fiets terugkomt?
‘De politie heeft afspraken met de zogenaamde Particuliere Alarmcentrales, waarin is opgenomen dat het beveiligingsbedrijf rechtstreeks een melding van een gestolen voertuig bij de politie meldkamer kan doen. In dit geval gaat het om elektronisch beveiligde voertuigen. In zulke gevallen geeft de politie, indien de dienst het toelaat, voorrang aan het opsporen van het voertuig’, antwoordt politiewoordvoerster Suzanne Rijnaars – van de Graaf per mail.
Volgens de woordvoerster worden eigenaren van GPS-fietsen met een verzekering niet voorgetrokken. ‘Er is geen sprake van exclusiviteit, maar van een betrouwbare en gevalideerde melding, door een beveiligingsbedrijf.’ En de woordvoerster wijst erop dat het met meldingen over gestolen dure auto’s met track and trace-technologie net zo gaat. ‘Dit is niet nieuw, verzekeraars bieden deze diensten bij duurdere auto’s al jaren aan.’

GPS-tracker fiets Sparta
Uit een reclamefilmpje van Sparta voor fietsen met een GPS-tracker.

Met je smartphone aangifte van je gestolen fiets doen

Sparta neemt voor de fietseigenaren bij diefstal al het werk uit handen. ‘Vanuit de Sparta-app doe je al meteen aangifte zodra je merkt dat je fiets gestolen is’, zegt Kalden van Sparta. ‘Normaal kan het twee tot vijf dagen duren voor de politie de aangifte verwerkt. Maar wij hebben in samenwerking met de verzekeraar en de politie een constructie bedacht waarbij de aangifte direct verwerkt wordt. Met één druk op de knop in de app heb je dan bijna realtime aangifte gedaan.’
Volgens politiewoordvoerster Rijnaars – van de Graaf is het overigens nog niet zo ver dat Sparta-klanten nu al bijna realtime officieel aangifte kunnen doen.
Maar zou het niet handig zijn als iedere fietser rechtstreeks via zijn smartphone realtime aangifte kan doen van een gestolen fiets?
Aangifte doen via een app is volgens de woordvoerster een ‘wensbeeld’. ‘De politie is met diverse partijen in gesprek over een nieuwe technologische ontwikkeling die het doen van aangifte kan automatiseren. Als dit beeld in de toekomst gerealiseerd kan worden, is het voor elke fietsbezitter mogelijk om op deze wijze aangifte te doen. Er wordt gezocht naar een efficiënte en klantvriendelijke manier om het aangifteproces te automatiseren. Welke aanpak het gaat worden, is nog niet duidelijk.’

Onderzoek naar aangifte-app voor gestolen fietsen

De Stichting Aanpak Fiets en E-bikediefstal (SAFE), waar de Fietsersbond ook in zit, onderzoekt of zo’n aangifte-app voor fietsdiefstal een goede oplossing zou kunnen zijn.
Een groot struikelblok voor het doen van online aangifte is het framenummer. Een framenummer maakt een fiets uniek. Zonder framenummer kan de politie eigenlijk niets, je kunt dan zelfs geen aangifte doen. Maar veel mensen weten niet wat het framenummer van hun fiets is.
SAFE werkt daarom aan een registratie, waarin de gegevens van alle nieuwe fietsen opgenomen worden. Als alle gegevens van nieuwe fietsen netjes geregistreerd staan en met één druk op de knop geüpload kunnen worden, is het doen van aangifte al veel simpeler geworden.

Wat vindt de Fietsersbond?

‘Een aangifte-app is een prima ontwikkeling waar alle fietsers van zullen profiteren. Nu kunnen eigenlijk alleen eigenaren van fietsen met een GPS-tracker via een app de opsporing in gang zetten. Het is logisch dat de politie blij is met deze betrouwbare diefstalmeldingen. Maar het is op die manier zo exclusief als het maar zijn kan. En daarom moet zo’n app waarmee je aangifte kunt doen zo snel mogelijk voor elke fietseigenaar beschikbaar komen’, zegt Piet van der Linden, fietsdiefstalexpert van de Fietsersbond.

Doet jouw gemeente genoeg tegen fietsdiefstal? Laat het ons weten en doe mee aan de Fietsstadenquête. Geef jouw mening voor een veiliger en comfortabeler fietsklimaat in Nederland.

Alles over fietsdiefstal

Wat is het beste slot? Hoe zet je je fiets op slot? En wat moet je doen als je fiets gestolen is?

Lees meer

Categorieën