Waar moet je eigenlijk op letten tijdens als je een tweedehands fiets koopt om een miskoop te voorkomen?
Bepaal je doel
Bedenk van tevoren waar je de tweedehands fiets voor wilt gebruiken, voor korte ritten van en naar je werk of ook voor lange fietstochten.
Test verlichting en remmen
Wanneer je bij de fietsvakhandel of een particulier bent om een tweedehands fiets uit te zoeken moet je 1. Controleren of de remmen goed werken en 2. De verlichting checken. Je kunt de kapotte verlichting ook voor lief nemen en kiezen voor losse lampjes, natuurlijk.
Is de fiets jouw maat?
Je komt er snel achter of de fiets voor jou geschikt is door het maken van een proefrit. Kijk tijdens de rit of het zadel en het stuur op de voor jou gewenste hoogte kunnen gezet. Het zadel hoort ongeveer op heuphoogte te zijn vastgedraaid.
Frame en wielen
Je moet ook goed kijken of het frame gebarsten of kromgetrokken is. Zit er geen slag in beide wielen? Zijn de banden versleten? Zitten alle spaken wel goed vast? Zit er speling op de lagers? Bij fietsen met een derailleur moeten ketting en achtertandwiel vaak vervangen worden. Vervangen kost geld en dan is goedkoop al snel duurkoop.
Ook heel belangrijk: kijk of je het zadel en het stuur kunt verstellen of dat de boel onherroepelijk vastgeroest zit. Schakelt de fiets nog goed?
Loopt alles nog wel soepel?
- Je tilt het voorwiel op en voelt of er geen speling in het wiel zit. Draai daarna het voorwiel rond en check of deze weinig weerstand geeft. Kijk ook meteen of er geen slag in het voorwiel zit.
- Voor het controleren van het balhoofd van de fiets til je de fiets bij de voorkant op. Voel of er geen speling op de voorvork zit. Het stuur hoort soepel van links naar rechts te kunnen vallen, wanneer je de fiets enigszins schuin houdt.
- De trapas controleer je door de cranks heen en weer te bewegen en te voelen of er geen speling in zit.
- In de pedalen moet geen speling zitten, ze horen soepel rond te kunnen draaien.
- Voor het achterwiel geldt hetzelfde als voor het voorwiel: til het achterwiel op en voel of er geen speling in zit. Als het wiel soepel ronddraait en als er geen slag in zit, is het goed.
- Tijdens het controleren van de handremmen kijk je of er geen rare knikken in de kabels zitten en of ze niet aanlopen. Bij velgremmen is het van belang te controleren of er niet teveel slijtage is.
Schrijf je in voor de Fietsflits
Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste fietsnieuws, de beste testen en de leukste fietsroutes?
Tweedehands fietsen te koop
Je kunt het beste een tweedehands fiets aanschaffen bij de officiële fietswinkels/rijwielshops. Je kunt hier je oude fiets inruilen voor een andere, waar je dan een zacht prijsje voor betaalt. Je krijgt dan in ieder geval de garantie dat ze je altijd helpen met het repareren van je tweedehands fiets, als er iets aan moet gebeuren. Voor meer informatie over het terugvinden van je fiets op Social Media, kan je ons artikel over de online jacht op gestolen fietsen bekijken. Sowieso voorkomen dat je een gestolen fiets koopt? Lees hier waar je op moet letten.
Prijs tweedehands fiets
Wanneer de tweedehands fiets goed onderhouden is, is het slim om het serienummer van de fiets en de aankoopfactuur bij de verkoper op te vragen. Zo weet je direct wat de huidige prijs was van de fiets en dat de fiets niet gestolen is.
Maar wat moet je nou betalen voor een tweedehands fiets?
Het is lastig om daar een richtlijn voor te geven. Wees niet te ongeduldig, is het devies van onze consumentenvoorlichter Kees Bakker (TestKees). ‘Hou het aanbod op internet een tijdje in de gaten. Dan krijg je een goed beeld wat bepaalde fietsen ongeveer moeten kosten. Als je het lastig vindt om de technische staat van een fiets te beoordelen, kun je overwegen naar een fietsenzaak te gaan moet een breed aanbod tweedehands fietsen. Dan heb je de keus, krijg je advies over de maat, je kunt een proefrit maken en je weet dat de fietsen zijn nagekeken. En als dat nodig is, zijn ook reparaties gedaan.’
Zijn er fietsen die opvallend goedkoop zijn?
TestKees: ‘Vakantiefietsen van vijf tot tien jaar geleden kun je voor weinig geld kopen. Een goed onderhouden fiets die indertijd 1000 euro kostte, kun je nu voor 200 euro krijgen. Dan moet je denken aan fietsen van Koga, Gazelle en Giant met 3×8 of 3×7 versnellingen en V-brakes. Het zijn prima fietsen, maar nu niet meer populair. Mensen doen die fietsen weg omdat ze een e-bike kopen. Of omdat ze schijfremmen en meer versnellingen willen hebben. Zoek vooral buiten de grote steden. Daar hebben ze altijd droog in een fietsenschuurtje gestaan en ze zijn goed onderhouden. Je kunt ze zelf ook gemakkelijk en goedkoop onderhouden.’
Zijn er ook fietsen waar je met een grote boog omheen moet lopen?
‘Luxe stadsfietsen met een verende voorvork en een verende zadelpen. De kwaliteit van die onderdelen is slecht. Vooral de verende zadelpen krijgt snel speling waardoor je niet meer lekker zit. En de vering maakt de fiets onnodig zwaar. Vaak hebben ze rollerbrakes. Ook geen goed idee, want die remmen minder goed. Tenslotte hebben ze vaak een Nexus 7 versnellingsnaaf. Deze naaf trapt erg zwaar. Gewoon laten staan deze stadsfietsen van bijvoorbeeld Batavus, Gazelle en Sparta.’