speed pedelec fietsvakantie

Op fietsvakantie met de speedpedelec

Fietsen in de bergen is prachtig. Zeker op rustige, steile en onverharde weggetjes. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Benno Ponds heeft de oplossing gevonden: fietsreizen per speedpedelec. ‘Ik zag hem met een glimlach op zijn gezicht omhoog fietsen.’

De speedpedelec is geliefd bij forensen. Voor de wet is het een bromfiets vanwege de hogere snelheid, toch voelt de speedpedelec als een elektrische fiets. Maar dan wel een hele krachtige. En juist daarom zijn zoveel forensen er dol op: je kunt sneller op je werk zijn of je kunt een grotere afstand afleggen.
Die twee voordelen voor forensen – sneller en verder kunnen fietsen– zette Benno Ponds (58) uit Arnhem aan het denken. Naar het werk fietsen hoefde hij niet meer. Hij had zijn bedrijf (een zwembad waar je zwemlessen kunt volgen) ruim twee jaar geleden goed kunnen verkopen. Maar Ponds is een sportief man en kan moeilijk stil zitten. Hij fietst graag met vrienden en de behoefte om samen te fietsen, leidde al snel tot een nieuwe onderneming.

Benno Ponds Hi-Biking
Benno Ponds is ervan overtuigd dat de speedpedelec voor de sportieve fietser een blijvertje is. ‘Het is gewoon een hele nieuwe discipline.’ Beeld-auteur: Jessica de Korte

Fietsen naar Rome. ‘Houdt iedereen het vol?’

Elke week gaat hij met een vriendengroepje op de racefiets pad. ‘En we hebben ook tochten gemaakt in het buitenland. De Mont Ventoux, dat soort bestemmingen. Je kent het wel. Ik merkte dat er grote niveauverschillen zijn. Als we naar Rome gingen dan waren de Alpen – ook al was iedereen goed getraind – voor sommigen toch te zwaar. We vertrokken met twintig fietsers en dan komen er zeven of acht in Rome aan. De lol gaat eraf als je je moet afvragen: houdt iedereen het vol?’
De oplossing voor dat probleem diende zich aan toen hij een keer een ritje maakt op een speedpedelec. ‘Ik dacht: dit is de toekomst’. En toen was het idee voor het bedrijf Hi-Biking geboren: fietsreizen met speedpeledecs (Ponds noemt ze speedbikes). Maar dan wel in het buitenland. ‘In Nederland is het niet fijn. Het is niet goed als je op een smal fietspad volle bak langs gewone fietsers gaat. Met een speedbike kun je in Nederland eigenlijk alleen prettig fietsen op snelfietsroutes. Maar in het buitenland heb je ruimte genoeg op landbouwwegen en daar kun je prachtige tochten maken.’

Op de speedpedelec kan iedereen mee komen

De speedpedelec is de grote gelijkmaker. Je moet nog steeds stevig trappen, maar het verschil is: iedereen kan weer mee komen.  ‘Je kunt meer genieten. En het competitieve element en de bewijsdrang die je toch altijd hebt in een groepje vallen weg. Bij vrouwen is die bewijsdrang trouwens wel een stuk minder. Wat ook heel prettig is: met een speedpedelec kun je fietsen in gebieden waar je anders nooit komt. Bijvoorbeeld onverharde wegen door de bergen. Hellingen van twintig procent zijn geen probleem. En je kunt veel meer zien op een dag. De gemiddelde afstand is zo’n 150 kilometer per dag.’

speedpedelec

Drie reuzenaccu’s

Ponds ging niet over één nacht ijs. Hij onderzocht verschillende merken en kwam uit bij de Stromer uit Zwitserland. ‘Krachtig en stabiel’, aldus Ponds. En vervolgens ging hij met speedpedelecs op pad naar Madrid – 2400 kilometer in 12 dagen – met drie verschillende fietsers. Het doel was erachter komen wat mensen ervan vinden en hoe de uitgestippelde routes bevallen. ‘Een van de fietsers die meeging, is een man die altijd zes weken lang op fietsvakantie gaat. Hij vond het een verademing dat de saaie stukken veel sneller gaan. En ik durf te beweren dat je echt op plekken komt waar niemand komt.’
Maar een fiets die krachtige ondersteuning biedt, vraagt ook veel stroom. Daar heeft Ponds iets op bedacht. Op afgesproken punten staat hij bij de reizen van Hi-Biking onderweg klaar met zijn bus voor een accuwissel. De lege accu’s gaan vervolgens aan de lader in de bus. In de bus heeft Ponds drie reusachtige accu’s – een soort powerbank – laten plaatsen en daar kunnen de accu’s van de Stromers mee opgeladen worden.

Een clinic op de Posbank

De voorbereidingen blijven niet alleen beperkt tot een accuwissel en praktische steun onderweg wanneer je bijvoorbeeld een lekke band hebt. Hij bereidt de deelnemers voor vertrek goed voor. In Nederland organiseert hij voor vertrek een clinic op de Posbank. Zo kunnen Ponds en de deelnemers inschatten of zo’n Stromer echt wel iets voor ze is. ‘Je moet wennen aan de snelheid. Als je al veel racefiets- of mountainbike-ervaring hebt, gaat het wel goed. En je moet bedenken dat je ook echt fietst. Je moet zeker wat doen, dat onderschatten veel mensen. De helft van de snelheid krijg je cadeau maar de andere helft moet je echt zelf leveren. Dat is best inspannend en je moet vanwege de hogere snelheid de hele tijd alert zijn.’
Dat vergt wat van de deelnemers, heeft Ponds gemerkt. ‘We zijn met een groep in vijf dagen naar Praag gefietst. Na een dag fietsen waren ze volledig op. Er werd niet uitbundig gefeest ‘s avonds. Iedereen wilde op tijd slapen. Het zijn toch lange dagen, je zit zo’n vijf tot zes uur in het zadel en je moet heel geconcentreerd blijven rijden. De afstand en de uren zorgen ook voor het zadelpijneffect. Het mooie van deze reis was dat ik zag dat een deelnemer die wat zwaarder is toch op de hellingen goed mee kon komen. Hij is in een goede conditie, maar weegt wel 130 kilo. De bergen waren met zijn gewicht altijd te zwaar. Ik zag hem met een glimlach op zijn gezicht omhoog fietsen. Het was een openbaring voor hem.’

E-bike kopen ingewikkeld? Hoeft niet!

TestKees helpt je met het Stappenplan E-bike kopen 2021. 5 Beslistips. En verder advies over: speedpedelecs, GPS-trackers, en e-fietsvakanties.

Ja, stuur mij dat handige Stappenplan!

Op de speedpedelec naar Griekenland

Op de tochten worden indrukwekkende afstanden afgelegd. Een voorbeeld. In een week fiets je van Parijs naar Toulouse dwars door het Massif Central. Een afstand van 950 kilometer en zo belooft Ponds: ‘geen moment vlak’. De kosten: 1450 euro, inclusief bagagevervoer en hotelovernachtingen met ontbijt en vier gezamenlijke diners. Onderweg gaan een gids en een volgbus mee. De gemiddelde snelheid is zo’n 30 per uur.
Het aanbod aan reizen wisselt per jaar. Ponds wil het voor zichzelf ook leuk en afwisselend houden. Buiten het fietsseizoen stippelt hij met kaarten, bekende fietsroutes, Google Street View en OpenStreetMap nieuwe routes uit. ‘Voor het uitzetten van een route van één week ben ik een maand bezig.’ Een van de ambitieuze tochten is een route van 2400 kilometer via Albanië naar Griekenland. En dan zullen er nog veel meer routes volgen. Ponds is er namelijk van overtuigd dat de speedpedelec voor de sportieve fietser een blijvertje is. ‘Het is gewoon een hele nieuwe discipline.’

Meer info: hi-biking.nl