vanmoof

Hippe e-bikes getest: VanMoof

Kees Bakker (TestKees) heeft drie hippe e-bikes voor in de stad getest. Nick Currie en Ab el Tamimi van De Fietskoerier Utrecht gingen ook met de Cowboy, de VanMoof en de Mokumono op pad.
Op deze pagina wordt dieper in gegaan op de VanMoof. 

VanMoof Electric S3 Mokumono
Beeld-auteur: Peter Arno Broer

VanMoof Electric S3 -1998 euro

De styling van de VanMoof Electric S3 is perfect. Alle onderdelen zijn geïntegreerd. Het resultaat: een minimalistisch uiterlijk. Op de bovenbuis zit een klein display, maar de bediening gaat via een app.

De fiets heeft een simpele voorwielmotor (59Nm) en een rotatiesensor. De accu (504Wh) is niet uitneembaar. Op het stuur zit een boostknop voor extra ondersteuning. Handig om snel op te trekken. In de app kun je de ondersteuning op de Amerikaanse stand zetten: 32 per uur in plaats van 25. Die optie is discutabel. Dan is de fiets namelijk een illegaal motorvoertuig dat niet op de openbare weg mag rijden. De S3 heeft een automatische 4-versnellingsnaaf. In de app regel je bij welke snelheid de naaf schakelt. Dat beviel mij matig. Als ik een steil bruggetje opdraai, wil ik zelf kunnen terugschakelen. De derde en vierde versnelling zijn vrij zwaar. Verder rijdt de fiets goed. De zit en zadel waren voor mij goed en de brede banden boden voldoende comfort. Je kunt weinig aan de fiets verstellen. Het zadel kan alleen in hoogte versteld worden. En vanwege de eigen VanMoof-bevestiging kun je er ook geen eigen zadel op zetten. Het stuur kan een klein beetje in de hoogte gesteld worden. De hydraulische schijfremmen zijn uitstekend.

Opvallend is het slot in de versnellingsnaaf. Bij de achteras zit een knopje. Als je die indrukt, staat de fiets op slot. Met de VanMoof-app haal je de fiets weer van het slot. Is je telefoon leeg dan kun je op het stuur een code intoetsen. Dat is een zwak punt want de code invoeren is complex. Als gebruiker heb je dan de neiging om een te eenvoudige code te bedenken. Opvallend zijn alle ingebouwde geluidjes. Als iemand aan je fiets morrelt, gaat er een alarm af. Als je fiets toch echt gestolen is, dan volgen ‘Bike Hunters’ het spoor met de hulp van een tracker. De fiets is zeer scherp geprijsd: 1998 euro. 

+ Perfecte styling
+ Geen los slot nodig
+ Rijdt goed
– Weinig verstelmogelijkheden
– Instellingen en schakelen kun je alleen via de app wijzigen
– Als je telefoon leeg is, is het slot openmaken met een code best ingewikkeld

cowboy

Hippe e-bikes getest: Cowboy

Kees Bakker (TestKees) heeft de hippe e-bike Cowboy in de stad getest. Lees meer

Nick Currie over de VanMoof: ‘Ontspannen cruisefiets’

‘De VanMoof een hele fijne sturdy fiets. Hij flowt lekker door het verkeer. De maximale ondersteuning moet je niet gebruiken. Die kick gaat ten koste van je handling. Het voelt dan minder vloeiend, het gevoel van fietsen verdwijnt. De VanMoof is meer een ontspannen cruisefiets voor de langere afstanden als je lekker met een koptelefoontje op wilt rijden. Ik snap dat het niet past binnen het design, maar de bediening via de telefoon vind ik niet handig. Het zijn hoge boetes die je riskeert als je al fietsend de app opent.’ 

VanMoof Electric S3
Beeld-auteur: Peter Arno Broer

Ab el Tamimi over de VanMoof:‘Grappige geluidjes’

‘Heel snel! Ik had hem op de 32km-stand (begrenzing voor de Amerikaanse markt, red.). Dan is het – ik bedenk het hier ter plekke – ghost pedalling. Nu weet ik hoe pizzakoeriers rijden. Het is alsof je in het niets trapt. Maar het is een leuke en comfortabele fiets. En die geluidjes van de VanMoof zijn heftig, grappig. De fiets heeft een duidelijke echte eigen stijl, wel cool.’

Altijd de laatste testen?

Word lid! en ontvang altijd de laatste tests. Je ondersteunt daarbij ook de Fietsersbond die opkomt voor jouw belangen.

Ja, ik word lid!