Direct naar inhoud

Accudokter Miton wil markt openbreken

Veel fietsfabrikanten maken het reviseren van accu’s onmogelijk. Een nieuw Duits merk – Ansmann – pakt het anders aan. Reparatie of revisie is geen enkel probleem. ‘Dat is 40 tot 50 procent goedkoper.’

Vanaf het voorjaar tot in de zomer is het topdrukte in de werkplaats van accubedrijf Miton in Utrecht. Na de winter blijken fietsaccu’s vaak uitgeblust en willen fietsers hun accu laten reviseren. Een tweede leven voor de accu is goedkoper dan een nieuwe kopen. Miton heeft meer personeel aangenomen, maar de vraag groeit zo hard dat de wachttijd kan oplopen tot zes weken.

Is een gereviseerde fietsaccu veilig?

Een accu gaat niet eeuwig mee. Is reviseren een oplossing? Niet doen, zegt de fietsindustrie, want de accu is dan…

Lees meer

Of die topdrukte de komende jaren aanhoudt, is de vraag. ‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen.
Er zijn wel enkele fietsfabrikanten die met Miton samenwerken en diagnosesoftware delen. Maar de meeste fietsfabrikanten hebben er absoluut geen zin in om accu’s geschikt te maken voor revisie. Koot: ‘Ik snap dat wel. Een fabrikant moet ook geld aan de aftersales kunnen verdienen.’

Ansmann: revisie altijd mogelijk

Lobbyen voor meer openheid bij de fietsfabrikanten heeft weinig zin. Miton is daarom op zoek gegaan naar een fabrikant die wel revisie toestaat. Koot kwam uit bij Ansmann uit Duitsland. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in accu’s, opladers en batterijen. Daarnaast heeft Ansmann e-bikesystemen ontwikkeld met een voorwielmotor en een achterwielmotor.
Sinds dit voorjaar is Miton importeur en servicecentrum voor het merk in Nederland. Ansmann verkoopt al veel aan de wat kleinere Duitse fietsenmerken en wil nu de Nederlandse markt op.

‘We hebben met Ansmann afgesproken dat revisie altijd mogelijk is, van de elektronica en de accu. Ansmann geeft ons de tools om alle controles te kunnen uitvoeren. Zo kunnen wij problemen oplossen, het systeem repareren of de accu reviseren. Ansmann verdient minder aan de aftersales dan andere fabrikanten. Daartegenover staat dat het Ansmann-systeem in aanschaf iets duurder is. Fietsen met een voorwielmotor kosten 800 tot 1200 euro. Bij Ansmann komt het neer op 1200 euro, waarvoor je dan drie jaar garantie op de accu en accessoires krijgt en 4 jaar op de motor.’

E-bike kopen ingewikkeld? Hoeft niet!

TestKees heeft het Stappenplan E-bike kopen 2021 voor je gemaakt. Daarin staat alles over accu’s, motoren, versnellingen, GPS-trackers en nog veel meer!

Defecte fietsaccu: elektronica is vaak het probleem

De openheid van Ansmann heeft nog een voordeel voor Miton. En voor de consument. Bij een reguliere revisie van een accu worden de cellen vernieuwd, terwijl een accu die dienst weigert niet per se versleten cellen hoeft te hebben. Vaak is er iets mis met de elektronica. Bij het systeem van Ansmann is elektronica en accu ontvlochten waardoor een afzonderlijk defect onderdeel gerepareerd of vervangen kan worden. Dat scheelt vele honderden euro’s als er alleen een printplaatje vervangen hoeft te worden in plaats van dat een hele nieuwe accu aangeschaft moet worden.

Batterij Management Systeem

‘Elektronica is essentieel om een accu goed te laten werken’, legt Koot uit. ‘Lithium is namelijk explosief en daarom heb je voor de veiligheid een Batterij Management Systeem (BMS) nodig. We zijn al twaalf jaar bezig met reviseren van fietsaccu’s. In het begin was het rechttoe rechtaan. De laatste jaren is er meer elektronica bij gekomen. Je kunt heel verfijnd de ondersteuning instellen, of aflezen hoe ver je nog komt. Fabrikanten bieden steeds meer features, want daarmee kunnen ze zich onderscheiden. En de consument vraagt er ook om. Al die functies vergroten namelijk het gebruiksgemak.’ Koot zegt dat fabrikanten het BMS niet alleen gebruiken voor het bedieningsgemak maar ook om de accu af te schermen voor reparatie. Dat werkt allemaal prima. Maar als er iets met de elektronica misgaat, doet de accu het ook niet meer.

Hetzelfde bereiken als BOVAG-garages

Koot hoopt dat de aanpak van Ansmann – openheid over het systeem en mogelijkheid tot revisie en reparatie – als een breekijzer zal werken. ‘Wij willen hetzelfde te bereiken als de BOVAG. Algemene garages werden uitgesloten van diagnosesoftware. Alleen merkdealers kregen die.

Meer over fietsaccu's

De EU heeft bepaald dat fabrikanten die software beschikbaar moeten stellen zodat algemene garages ook de mogelijkheid krijgen om auto’s te repareren. Wij willen zoiets voor de fietsaccu’s. Wij willen de mogelijkheid krijgen om die te reviseren. Dat is onze boterham. Over vijf jaar zijn de simpele accu’s uit de markt. We doen dit uit lijfsbehoud.’

Ansmann

Begin jaren negentig begon Edgar Ansmann met een eigen bedrijfje in batterijen en accu’s. Inmiddels werken er wereldwijd 400 mensen. Ansmann produceert batterijen, opladers en accu’s voor onder andere tuingereedschap, professioneel elektrisch gereedschap, ziekenhuisapparatuur en elektrische rolstoelen. Sinds 2015 is Ansmann ook in de snel groeiende markt van e-bikes gestapt. Het bedrijf richt zich op de kleinere merken. ‘We zijn flexibel. Je hoeft geen grote aantallen te bestellen. Je kunt tweeduizend sets bij ons bestellen per jaar. Maar enkele tientallen kan ook’, zegt Stefan Tippmann van Ansmann. En voor de consument is het aantrekkelijk dat de accu gereviseerd kan worden. Tippmann: ‘Dat is veertig tot vijftig procent goedkoper dan een nieuwe accu kopen.’ Ansmann levert onder andere aan Anjoni, Schauff, BBF Bike en Böttcher. Meer info: ansmann.de

Een lijst met medewerkers

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!