Blogs

Op weg naar de Tweede-Kamerverkiezingen (deel 4): Boter bij de vis

Gepubliceerd op 17-02-2017.

VerkiezingsbordBijna alle partijen die meedoen aan de Tweede-Kamerverkiezingen besteden aandacht aan de fiets. De Fietsersbond is momenteel een analyse aan het maken van alle programma's, en daaruit blijkt dat D66 en GroenLinks voorop lopen, gevolgd door PvdA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren. Later meer hierover.

Speed pedelec, hoe verder?

Gepubliceerd op 16-02-2017.

Sinds 1 januari gelden speed pedelecs als een bromfiets, waardoor ze binnen de bebouwde kom niet meer op het gewone fietspad mogen rijden. Op bromfietspaden (meestal buiten de kom) zijn ze wel welkom. 

Tijdens de Fietsersbond Ledenraad op 4 februari kwam het onderwerp (opnieuw) aan de orde, mede naar aanleiding van mails van speed pedelecs rijders en een discussie op het websiteforum.

Op weg naar de Tweede-Kamerverkiezingen (3): zegeningen tellen

Gepubliceerd op 15-02-2017.

Op de Fiets-en Wandelbeurs van afgelopen weekend vroegen Fietsersbond en Wandelnet aan de bezoekers om voor de minister hun wensen op het gebied van wandelen en fietsen kenbaar te maken. Naast mensen die enthousiast lieten weten wat ze beter willen, waren er ook mensen die verbaasd reageerden: in Nederland is alles toch prima geregeld?

Fiets en Wandelbeurs stand 2016

Op weg naar de Tweede-Kamerverkiezingen (deel 2): Meer investeren in de fiets

Gepubliceerd op 08-02-2017.

Nederland investeert veel te weinig in de fiets. Die conclusie moet je trekken wanneer je naar de harde cijfers kijkt. Van alle ritten maken we een kwart op de fiets. Op de korte afstanden is de fiets zelfs het belangrijkste vervoermiddel. Toch investeert de overheid per Nederlander maar 33 euro per jaar in de fiets, tegen 133 euro aan het spoor en 342 euro aan autowegen (aldus de Agenda Fiets van de Tour de Force).

Op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen (deel 1)

Gepubliceerd op 01-02-2017.

Over zes weken is het zover en mogen we allemaal stemmen voor de Tweede-Kamerverkiezingen. Als Fietsersbond zetten we onze inhoudelijke ideeën al vorig voorjaar op papier: http://www.fietsersbond.nl/sites/default/files/verkiezingsprogramma_alg.pdf.

Files oplossen? Beloon actieve mobiliteit!

Gepubliceerd op 24-11-2016.

De files nemen weer toe, de roep om maatregelen is luid, en in de Volkskrant passeren weer alle bekende oplossingen de revue: meer auto-asfalt, meer ov, rekeningrijden, thuiswerken etcetera. Vreemd genoeg ontbreekt de enorme potentie van de fiets.

Fietsersbond kiest bureau Bolster voor online vernieuwing

Gepubliceerd op 05-08-2016.

De Fietsersbond gaat dit najaar flink vernieuwen. De website fietsersbond.nl wordt in zijn geheel opnieuw ontwikkeld, en de website van ledenmagazine Vogelvrije Fietser zal daarin opgaan. Ook het gebruikersforum en de tientallen websites van lokale afdelingen verhuizen mee naar het nieuwe platform.

Bureau Bolster

Cycling cities, een onmisbaar naslagwerk

Gepubliceerd op 14-06-2016.

Waarom is de fiets in Amsterdam en Kopenhagen zo populair en in steden als Manchester en Lyon niet? Op die vraag probeert het onlangs verschenen boek Cycling Cities: The European Experience een antwoord te geven.

De zelfsturende auto en de fiets

Gepubliceerd op 16-03-2016.

Wat doet een zelfsturende auto in een noodsituatie? Rijdt ie rechtdoor tegen een vrachtwagen aan die remt en zijn lading verliest? Gaat ie naar links tegen een SUV? Of naar rechts tegen een motorrijder? Hoe is de software geprogrammeerd, gericht op het te allen tijde beschermen van de bestuurder of gericht op het veroorzaken van zo min mogelijk schade?
Bovenstaande is een extreem voorbeeld van de ethische dilemma's die zich voordoen bij de ontwikkeling van de zelfsturende auto.

De toekomst van de fiets in 2025

Gepubliceerd op 25-02-2016. Laatste update op 10-03-2016.

Essays over fietsenAuteur: Wim Bot