Direct naar inhoud

Snelle fietsen, weinig onderhoud

We krijgen veel vragen over woonwerkfietsen. Wat is de ideale fiets voor fietsende forensen? TestKees en de zes testfietsers zochten het voor je uit. ‘Veel fietsers zoeken een snelle en comfortabele fiets zonder al teveel onderhoud’, zegt Kees Bakker (TestKees). Wat moet je dan kopen? ‘Een racefiets is snel, maar een derauilleur heeft onderhoud nodig. En niet iedereen wil zo sportief op een fiets zitten.’

woonwerkfiets test stadsfietsen

Riemaandrijving: onderhoudsvrij

Er zijn nu fietsen op de markt die lijken op een stadsfiets, maar net wat sneller zijn. TestKees heeft er zes geselecteerd en ze samen met zes testfietsers getest. De fietsen hebben weinig onderhoud nodig en dat komt door de naafversnellingen en de riemaandrijving. Bij een derailleurversnelling verslijten de tandwielen en de ketting. Die moet je af en toe laten vervangen. Bij een naafversnelling zitten de tandwielen netjes opgeborgen in de naaf en worden niet blootgesteld aan water en viezigheid.
Bijna alle geteste fietsen hebben riemaandrijving. ‘Een riem in plaats een ketting maakt een fiets vrij simpel onderhoudsvrij. Kijk maar in een stationsstalling, bijna alle kettingkasten die je daar ziet zijn kapot. Een riem heeft geen onderhoud en ook geen kettingkast nodig, gaat lang mee en trapt net zo licht als een ketting.’

Hoe hard ga je op deze fietsen?
‘Als je gemiddeld fit bent, kun meestal je op deze fietsen bij normaal tempo zo’n twintig kilometer per uur aanhouden. Tenzij je heel veel wind tegen hebt natuurlijk. Dus als je zo’n 10 kilometer van je werk woont, is het een half uurtje fietsen.’

Te brede sturen
‘We kregen van de testfietsers klachten over te brede sturen. Het is een beetje suf dat fabrikanten van die brede sturen maken. Waarom ze dat doen, weet ik niet.’

Tip: test de fiets in direct drive
Het nadeel van naafversnellingen is dat ze vaak wat minder efficiënt zijn. Het laten ronddraaien van de tandwielen in de naaf vergt energie. Tip van TestKees: ‘Zet bij een testrit de Nexus 8 zoveel mogelijk in de 5. Dat is de Direct Drive, waarbij de andere tandwielen niet mee draaien. De 5 is de efficiëntste versnelling. Als dat een fijne versnelling voor je is, heb je een licht lopende fiets.’

woonwerkfiets test testkees
‘Als je gemiddeld fit bent, kun je op deze fietsen bij normaal tempo zo’n twintig kilometer per uur aanhouden.’

Winnaar en beste koop: Pegasus Urbano SL 8 Belt *****

Adviesprijs: € 999 ,-
Versnelling: Shimano Nexus8
Gewicht: 17,9 kg met ringslot

Rijgedrag: *****
Snelheid: *****
Aandrijving: *****
Remmen: ****
Verlichting: ****
Styling: ****

Oordeel testers: 8,5

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com

Opvallend: De hoogste score van de fietsers en ook nog scherp geprijsd. Met Magura velgremmen, Gates tandriem, Nexus 8, goede naafverlichting  en brede ballonbanden een uitstekende allround forensenfiets. Zowel de winnaar van de test  als de beste koop!

Testfietser Joost over de Pegasus:
‘De Pegasus fietst als een trein: soepel en comfortabel. Hij schakelt lekker. Hij geeft ook meer demping  dan de andere fietsen. Hij heeft sowieso dikkere banden. Of ik de Pegasus zou kopen? Nee, ik vind dat hij een lomp uiterlijk heeft. Het oog wil ook wat.’

Batavus Dinsdag Exclusive DA8 *****

Adviesprijs: € ,-
Versnelling: Shimano Nexus 8
Gewicht: 17,0 kg met ringslot

Rijgedrag: ****
Snelheid: ****
Aandrijving: *****
Remmen: ****
Verlichting: ****
Styling: ****

Oordeel testers: 8,3

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com

Opvallend: Comfortabele vlotte fiets met prima onderdelen. Brede zachte zadel werd niet erg gewaardeerd. 

Testfietser Richard over de Batavus
‘Kwam bij mij als beste eruit. Een degelijke fiets. Kwalitatief goed, een fiets waar je op vertrouwen kunt. Ik rij ook wel eens over een bospad op weg naar huis. Ik verwacht dat hij dat wel goed doet. Ik zou zelf alleen iets bredere banden willen hebben. Maar als ik er een zou kopen, zou het deze zijn. Schakelt ook prima. Bij sommige fietsen heb ik het gevoel dat er van alles los rammelt, maar bij de Batavus hebt ik dat niet.’

Koga F3 4.0 *****

Adviesprijs: €1599 ,-
Versnelling: Shimano Alfine 8
Gewicht: 16,1 kg zonder slot

Rijgedrag: ***(*)
Snelheid: *****
Aandrijving: ****
Remmen: *****
Verlichting: ****
Styling: *****

Oordeel testers: 8,0

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com

Opvallend: Snelle fiets, vermoedelijk omdat de Alfine 8 net wat lichter loopt dan de Nexus 8. Comfort rijgedrag en zithouding met breed stuur werd wisselend beoordeeld.

Testfietser Marieke over de Koga:
‘Ik vind het een heerlijke fiets. Ik zou hem zo kopen. Hij is licht, rijdt soepel. Hij is stabiel. Ik heb zelf een elektrische fiets van Koga en een Gazelle Luzern. Ik ga niet nog eens een elektrische fiets kopen. Het kost al gauw 3000 euro en dat vind ik heel duur. Ik werk nu op 8 kilometer van mijn werk. Eerst was mijn werk op 10 km en daarvoor kocht ik de elektrische fiets. Maar ik moet dwars door de stad. Ik moet telkens stoppen. Eerst fietste ik heel hard, maar dat geeft veel stress. En je wint qua tijd niks.’
Aan het eind van de testdag:
‘Het valt mij op dat alle zes fietsen lekker en licht rijden. Maar nadat ik nog een keer op de Koga heb gereden, ben ik eruit. Ik ga deze kopen. Ik vind het de lekkerst rijdende fiets. Alles gaat zo soepel.’

Gazelle Ultimate S11****

Adviesprijs: € 1799,-(zoals getest, je kunt zelf de fiets samenstellen)
Versnelling: Shimano Alfine11
Gewicht:  17,1 kg met ringslot

Rijgedrag: ***
Snelheid: ****
Aandrijving: *****
Remmen: *****
Verlichting: ***(*)
Styling: *****

Oordeel testers: 7,4

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com

Opvallend: Zeer fraaie fiets maar comfort viel wat tegen, ook in combinatie met recht stuur en smalle bandjes.

Richard over de Gazelle:
‘Hij doet goedkoop aan. Hij rammelt op de klinkers. Dat er iets kapot zou kunnen rammelen? Ja, dat idee heb je. Maar op asfalt rijdt hij prima, heel soepel. Maar niet zo comfortabel als mijn racefiets, waarmee ik van Amersfoort naar mijn werk in Utrecht rijd.’

BSP Voyager Shimano Nexus 7 rollerbrake ****

Adviesprijs: € 799,-
Versnelling: Shimano Nexus7
Gewicht: 17,6 kg met ringslot

Rijgedrag: ****
Snelheid: ****
Aandrijving: **
Remmen: **
Verlichting: *
Styling: ****

Oordeel testers: 7,4

Opvallend: Fiets met wat eenvoudige onderdelen. Maar testers waren opvallend positief over rijgedrag en de snelheid van de fiets!

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com

Testfietser Remy over de BSP:
‘Eerst denk je: een goedkope uitstraling ten opzichte van de andere fietsen. Het prijsverschil zal komen omdat er een gewone ketting op zit in plaats van een riem. Hij ziet er dan wel goedkoop uit, maar ik heb geen rammeltje gehoord. Wel jammer dat de fiets maar 7 versnellingen heeft. Daarmee zijn de stappen groter dan bij een acht versnellingsnaaf. Voor mij zijn de stappen te groot. Als ik bij wind tegen een tandje terug wil, trap ik te licht. De rollerbrakes voelen sponzig aan in vergelijking met hydraulische remmen. Die zijn zo krachtig en direct. Bij deze moet je kracht zetten. En batterijverlichting, dat is jammer.  Batterijen kunnen leeg raken. Met een naafdynamo hoef je niet na te denken.’

Cortina Mozzo ***

Adviesprijs: € 899,-
Versnelling: Shimano Nexus 8
Gewicht:  17,0 kg met ringslot

Rijgedrag: ***
Snelheid: ****
Aandrijving: ***
Remmen: ***
Verlichting: ****
Styling: ****

Oordeel testers: 6,3

Opvallend: Fiets met fraai achterlicht in spatbord en usb-lader bij het stuur. Rijgedrag werd vrij laag beoordeeld.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com

Testfietser Annemarie over de Cortina:
‘Ik vind hem wat licht in kwaliteit. Ik vind de remhendels te kort, je kunt ze maar met twee vingers vasthouden. Het zijn ook goedkope remmen. Maar je krijgt wel veel fiets voor weinig.  En hij ziet er best hip uit. Maar de handvaten voelen vreselijk. De fiets geeft veel schokken door, het frame voelt heel slap. Het achterlicht is wel een grappig detail.’

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Bron: www.youtube.com
  • Maak fietsen veiliger voor iedereen – word lid van de Fietsersbond!

    Elke dag werken wij samen met onze vrijwilligers aan betere en veiligere fietspaden, veilige kruispunten en meer ruimte voor fietsers in jouw omgeving. Jouw steun maakt dit mogelijk. Word lid en help ons de fietservaring in Nederland te verbeteren. Samen fietsen we vooruit!