stalling_header

Gedrag in het verkeer

Ook zo’n last van anderen in het verkeer? En anderen misschien van jou? Het kan op een simpele manier veel veiliger en prettiger. Het enige wat we hoeven te doen, is iets meer oog voor elkaar hebben, letterlijk en figuurlijk.

Laat weten dat je rekening met elkaar houdt.
Laat weten dat je rekening met elkaar houdt. Beeld-auteur: Ronald Bakker

Automobilisten en fietsers die rekening met elkaar en met voetgangers houden, zorgen voor meer ontspanning op de weg. Vriendelijkheid in het verkeer gaat over kijken, gebaren maken, laten zien wat je van plan bent, en elkaar de ruimte en de tijd geven.

Wat levert mij dat op?

Hoffelijk gedrag zorgt voor mooie momenten op de weg en is aanstekelijk. We kennen allemaal de dankbare reactie als je iemand even voor laat gaan. Vaak rijd je dan zelf glimlachend verder. Vriendelijk gedrag is goed voor je eigen humeur en voor dat van anderen. Voor kwetsbare groepen als ouderen en kinderen is duidelijk en sociaal gedrag van levensbelang. Als we meer rekening met hen houden, kunnen zij ook veilig aan het verkeer blijven deelnemen. Dat willen we toch allemaal? De Fietsersbond vindt dat we door ons vriendelijk te gedragen veel problemen in het verkeer kunnen oplossen.

 

drukste fietspad van Nederland.

‘Fietsers onderschatten hoeveel stress zij kunnen veroorzaken’

Minder ervaren of kwetsbare fietsers wagen zich niet meer op drukke fietspaden. Lees meer

10 tips om veilig te fietsen

1. Laat duidelijk zien wat je van plan bent.

Bijvoorbeeld:

  • Geef richting aan.
  • Verminder op tijd je snelheid bij het naderen van een kruispunt, driesprong of zebrapad.
  • Maak een gebaar als je iemand voorrang gaat verlenen en als je voorrang accepteert.

2. Zoek oogcontact.

Door aan te geven dat je elkaar ziet zorg je voor veiligheid.

3. Geef elkaar de ruimte.

Bijvoorbeeld:

  • Zet je fiets (of auto) niet hinderlijk op fietspad of trottoir.
  • Hou voldoende afstand als je een ander passeert.

4. Hou rekening met elkaar en elkaars snelheden, mogelijkheden en beperkingen.

Niet iedereen is even mobiel of snel. Iemand op een racefiets of een e-bike heeft een andere snelheid dan iemand op een kinderfiets. Wees je bewust van dit snelheidsverschil en word niet boos als iemand niet snel genoeg aan de kant gaat.

5. Denk aan anderen als je iets gaat doen.

Bijvoorbeeld:

– Kijk over je schouder voor je inhaalt.
– Bel zachtjes als je een andere fietser gaat passeren.
– Stel het gebruik van je mobiele telefoon even uit tot je stilstaat. Slingeren en niet goed uitkijken is ook voor anderen gevaarlijk en hinderlijk.

6. Fiets niet te dicht langs de rand van de weg.

Rechts houden is belangrijk, maar te dicht op de rand van de weg fietsen is gevaarlijk. Het kan zorgen voor lelijke valpartijen.

7. Naast elkaar? Alleen als het kan!

Naast elkaar fietsen is erg gezellig, maar houd rekening met andere verkeersdeelnemers. Zowel tegenliggers als mensen die je willen passeren. Soms is er te weinig ruimte om naast elkaar te fietsen. Beknibbel dan niet op de afstand, maar ga achter elkaar fietsen.

8. Voorkom haast en stress.

Haastige fietsers maken vaker brokken. Ga op tijd van huis en kom veilig aan!

9. Denk aan de dode hoek.

Zeker bij vrachtwagens kan de dode hoek letterlijk dodelijk zijn. Neem geen risico: haal ze niet rechts in en stop niet naast maar liever achter een vrachtwagen.

10. Fiets verlicht.

Het kost maar een paar euro, maar de investering in een paar goede fietslampjes heb je er snel uit. Je wordt beter gezien door auto’s én fietsers.

 

Appen op de fiets

Mono logo

Een groot deel van ons leven speelt zich tegenwoordig af op de mobiele telefoon. We lijken er wel niet zonder te kunnen. Toch is het verstandig om in het verkeer je telefoon in je zak te laten, want voor een veilig verkeer heb je al je zintuigen nodig, met zo min mogelijk afleiding.

Hoewel het misschien vreemd klinkt, is er nooit een verband aangetoond tussen het mobielgebruik op de fiets en verkeersongevallen. Er zijn zelfs signalen dat appende fietsers door hun lagere snelheid minder snel brokken maken. Wel ontvangt de Fietsersbond veel berichten van fietsers die last hebben van appende fietsers in het verkeer omdat ze bijvoorbeeld slingeren, niet goed rechts houden of blijven staan voor een groen verkeerslicht.

De Fietsersbond steunt het verbod op appen op de fiets. De reden hiervoor is simpel. De telefoon hoort niet in het verkeer thuis, zowel in de auto als op de fiets. Natuurlijk maken we een uitzondering voor navigatie op de fiets, waarvoor tegenwoordig speciale houders om je telefoon op je stuur te bevestigen te koop zijn. We hebben wel twijfels of het huidige verbod goed te handhaven is.

De Fietsersbond participeert in Mono, de landelijke campagne tegen afleiding in het verkeer.

Podcast De Spaak: 95 euro boete voor één seconde niet opletten

De meningen over het appverbod voor fietsers zijn verdeeld. Wat op het eerste gezicht een vanzelfsprekende veiligheidsmaatregel lijkt, kan leiden tot ‘pubertje pesten’. In de podcast De Spaak spreekt Jeroen Dirks met voor- en tegenstanders.

Luister De Spaak:

Recht van de sterkste

Om veilig thuis te komen is het belangrijk dat je veilig fietst. Maar ook zelfbewust je plek innemen op de weg is belangrijk.

De adviezen in de brochure Recht van de Sterkste zijn in eerste instantie gericht op het voorkomen van ergernis en gevaarlijke situaties. Omdat bij fietsers ook veel onduidelijkheid bestaat over de geldende verkeersregels hebben we de belangrijkste regels in het tweede deel van de brochure opgenomen. Bij twijfel of conflicten is het handig te weten wat je rechten en je plichten zijn. In deze brochure staan ook specifieke tips voor de oudere fietser en voor ouders met kinderen.

Bron: issuu.com

Wat doet de Fietsersbond?

Met enige regelmaat voeren wij actie voor betere omgangsvormen in het verkeer. Zowel fietsers als andere weggebruikers wijzen we daarbij op de invloed van hun gedrag op het verkeer. De bekendste vorm van actie is misschien wel de fietsverlichtingscampagne ‘Ik wil je zien’. De landelijke campagne ‘Vriendelijk Verkeer’ die liep van 2010 tot 2013 is in veel provincies gevoerd, en zetten we op kleinere schaal voort.