Autobedrijf stapt in fietsen: ‘De markt verandert’

greenwheels

Pon, de grootste auto-importeur van Nederland, kocht in korte tijd grote fietsmerken. Waarom? ‘Wij willen mobiliteit bieden wanneer jij dat wenst’, zegt Raymond Gense van Pon.

De meeste mensen zullen Pon kennen als auto-importeur van onder andere Audi en Volkswagen. De laatste jaren heeft Pon bekende fietsmerken als Gazelle, Cervélo en het Duitse Derby Cycles gekocht. Waarom?

‘Wij verkopen producten waar mensen mobiel mee zijn. Als handelshuis moesten we altijd maar afwachten waar de fabrikanten mee zouden komen. Door de overnames zijn we producent geworden: we zitten nu zelf aan het roer. Dat is belangrijk omdat de markt aan het veranderen is. De verstedelijking zet door en steden zijn steeds minder goed bereikbaar per auto, er zijn problemen met luchtkwaliteit en parkeren. Ook het bezit vinden mensen steeds minder belangrijk, ze willen delen. Je kunt afwachten en kijken hoe lang je het volhoudt met alleen auto’s verkopen. Of je kunt kijken hoe je voor iedereen de juiste mobiliteit kunt aanbieden. Dat kunnen auto’s zijn maar ook fietsen en elektrische fietsen. Of een combinatie van auto en fiets.’

De fietsindustrie is jarenlang vrij conservatief geweest. Is dat nu veranderd?
‘Er is nu enorm veel productinnovatie, vooral bij de elektrische fietsen. Technisch is er een grote sprong gemaakt. Vroeger was de fiets een simpel product, met een lage prijs. Nu is de fiets een hoogwaardig product met een hoge waarde. Dat is voor Pon interessant.’

Bosch, een grote toeleverancier van de auto-industrie, analyseerde in 2010 de markt en zag dat de vraag naar elektrische fietsen enorm zou groeien. Bosch ontwikkelde een eigen systeem dat nu de markt domineert.
‘De analyse van Bosch klopt. Maar er is meer aan de hand. Automerken realiseren zich dat zij niet langer het enige vervoermiddel hebben. Je moet andere concepten bieden. Vroeger was het simpel. Je ontwierp een auto en dan kon je redelijk goed voorspellen wie hem zou kopen. Nu koopt niet meer iedereen een auto, maar mensen willen wel mobiliteit. Daarom komen automerken met deelauto’s als car2go van Mercedes. Daar verdienen ze nu geen geld mee, maar ze leren veel over het consumentengedrag. Wat hebben mensen nodig op verschillende plekken en tijdstippen en wat willen ze daarvoor betalen? Wij hebben een belang in Greenwheels genomen, ook een deelautosysteem. We bestuderen hoe Greenwheels dit kunstje doet en kijken of je het voor meer dingen kunt gebruiken. Bijvoorbeeld in combinatie met fietsen. Wat het ook gaat worden: wij willen mobiliteit bieden wanneer jij dat wenst.’

De elektrische fiets heeft de toekomst?
‘Je zoekt in stedelijke gebieden naar vervoer dat minder ruimte inneemt. Wij verwachten veel van de speed pedelec (een snelle e-bike die 45 kan halen, red.). Die biedt snelheid voor forensen en neemt weinig ruimte in. Wij onderzoeken nu in het kader van een Green Deal (samenwerkingen tussen bedrijven, maatschappelijke organisatie en de overheid voor duurzame initiatieven, red.) een voertuig dat tussen de elektrische fiets en de auto in zit. Er zijn veel bedrijven die met allerlei creatieve oplossingen komen. De Twizzy van Renault (klein elektrisch autootje, red.)  is bijvoorbeeld een goed idee, maar het neemt teveel ruimte in en is te duur. Wij denken vanuit de fiets en vanuit de productiekosten; het moet niet te duur worden. Wij denken aan een soort speed pedelec plus. Meer kan ik er niet over zeggen, we zitten nog echt in de verkennende fase.’

Trendwatchers voorspellen dat elektrische auto’s de norm worden. Wat verwacht Pon van elektrische auto’s?
‘Zonder enorme steun van belastingmaatregelen redt de elektrische auto het momenteel niet op de markt. En dat blijft voorlopig zo. Je kunt je ook afvragen of de auto wel het meest geschikte product is voor in de stad. Ook een elektrische auto is een voertuig op vier wielen in een stedelijk gebied dat je ergens moet parkeren. Tot nu toe is de e-bike de enige commercieel succesvolle elektrificatie van mobiliteit. Maar het beleid van de overheid is nog niet zo ver om deze ontwikkeling echt groot door te laten breken. Als je een e-bike van de werkgever krijgt, wordt dat als inkomen beschouwd waar je belasting over moet betalen: bijtelling! Tegelijkertijd kreeg je voor een elektrische leaseauto vorig jaar geen bijtelling. Als werknemer was je financieel beter af met een auto. Dat is natuurlijk raar. Een ander voorbeeld is de combiregeling. Wij willen graag leasecontracten aanbieden waar een auto en een elektrische fiets in zit. Dan kan de werknemer telkens het passende vervoermiddel kiezen. Zo’n leasepakket rendabel aanbieden lukt niet met de huidige regelgeving.’

Wereldwijd willen metropolen het fietsgebruik stimuleren. Ziet u voor Nederland  exportkansen?
Nederland is wereldwijd toonaangevend op het gebied van fietsmobiliteit. Wij kunnen met de juiste producten markten veroveren. Vooral op de manier waarop wij steden aanleggen. Onze fietspaden zijn vermaard. Op het gebied van forensenverkeer hebben we veel te bieden. Vanuit randgemeentes fietsen veel mensen naar hun werk. De speed pedelec waar nu veel belangstelling voor is, is perfect voor dit forensenverkeer. Maar we moeten nog wel eerst wat dingen regelen. Kan de speed pedelec op het fietspad? Moet er een helmplicht voor komen? Momenteel komt onze wetgeving niet verder dan te stellen dat de speed pedelec een snorfiets is. Nederland is een land dat als één van de eerste oplossingen voor deze vragen moet zoeken. En dat kan een kans zijn. Daar kunnen we leidinggevend in worden.

 

Een punt van zorg is diefstal, want fietsen worden hoogwaardiger en dus duurder. Wij betreuren de afschaffing van het verplichte framenummer. Dat was een uniek identificatiemiddel. Dat is nu dus verloren gegaan. Jammer. Nu moeten we zelf systemen ontwikkelen. We hebben veel ervaring uit de autowereld, en daar zijn zeer geavanceerde track and trace systemen al een tijd gemeengoed. Die systemen zijn snel lonend omdat speed pedelecs duur zijn.’

Categorieën