Direct naar inhoud

Hoe kies je een elektrische fiets die bij jou past?

Koop je voor het eerst een elektrische fiets? Of wil je een andere kopen? Wij hebben 12 vragen op een rijtje gezet die je helpen een goede keus te maken.

1. Weet je zeker dat je een elektrische fiets nodig hebt?

Veel fietsers ploeteren voort op onnodig zwaar trappende fietsen. Te zachte banden, een rechtop houding, het zadel te laag en een Nexus 7-versnellingsnaaf maken een fietstocht zo uitdagend dat je denkt dringend aan een elektrische fiets toe te zijn.
Scheelt het echt zoveel? Ja, een slechte fiets laat je 2 keer zo zwaar trappen als een lekker licht lopend fietsje. Een fietsverkoper zal je nooit een elektrische fiets afraden. Maar voordat je een e-bike koopt, zou je eerst eens een stukje op een lekker licht lopende fiets moeten rijden.
Weet je nog steeds zeker dat je een elektrische fiets wilt kopen? Probeer dan verschillende modellen. Als je voor het eerst met trapondersteuning rijdt, is elke elektrische fiets fantastisch. Maar probeer eens wat fietsen uit onder zware, realistische omstandigheden. Ga naar een testcentrum, huur eens voor een dag een e-bike of probeer bijvoorbeeld voor een paar maanden een elektrische Swapfiets.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Wil je een nieuwe elektrische fiets kopen? Bekijk de video met tips van TestKees!
elektrische omafiets

2. Hoeveel geld heb je te besteden voor een elektrische fiets?

Elektrische fietsen zijn te koop vanaf ongeveer 1200 euro. Voor dat bedrag krijg je een fiets met een voorwielmotor en een rotatiesensor. Dat houdt in dat de motor gaat werken als je de pedalen ronddraait. Een simpel, goedkoop en beproefd systeem, maar wel met enige nadelen. Als de motor in de bocht aangaat, loopt je het risico dat je wiel wegglijdt en je ten val komt. Je moet echt de pedalen helemaal stil houden in de bocht, want anders geeft de rotatiesensor een seintje dat de motor moet gaan werken. Bij een fiets met een middenmotor (bij de trapas) en een krachtsensor (zie volgende vraag) loop je dat risico niet. Elektrische fietsen met een middenmotor zijn te koop vanaf zo’n 2500 euro.

3. Een rotatiesensor of een krachtverdubbelaar?

Een rotatiesensor registreert het rondgaan van de pedalen. Als dat gebeurt, slaat de motor aan. Een krachtsensor (voor fietsen met een middenmotor) meet hoeveel kracht je op de pedalen zet en geeft vervolgens een seintje aan de motor om die kracht te verdubbelen. Het voelt heel natuurlijk. Het lijkt alsof de kracht van je benen enorm is gegroeid. Maar voor mensen met weinig kracht is dit systeem minder handig. Als je weinig kracht kunt leveren, krijg je ook weinig ondersteuning. Zij hebben baat bij een rotatiesensor, dan kun je – als je dat wilt – gewoon de maximale ondersteuning krijgen. Maar je bent dan wel gebonden aan een voorwielmotor. Gelukkig is er een uitzondering. Bafang levert een middenmotor met een rotatiesensor.

4. Een felle motor op je elektrische fiets of juist niet?

Een motor met een hoog koppel trekt fel op en je kunt makkelijk in een zware versnelling fietsen. Die felle motoren komen uit de wereld van elektrische mountainbikes. Voor die fietsen is het ideaal als je op een steile helling een motor hebt die je meteen heel krachtig ondersteunt. Maar in het vlakke Nederland is dat niet altijd prettig. Alleen als je agressief wilt fietsen in de stad (veel stoppen en weer weg sprinten) is het wellicht handig. Een hoog koppel betekent niet dat je maximum snelheid hoger is.

Met Schwalbe Almotion banden kun je met zeer lage bandenspanning fietsen.

5. Wil je vaak over onverharde paden? Neem dan brede banden.

De eerste e-bikes hadden traditionele fietsbanden. Bredere banden zouden logischer zijn. Dan heb je meer grip en de banden vangen de klappen beter op. Nog een belangrijk voordeel: met brede banden (vanaf 50 mm) kun je ook over onverharde paden.

  • Ontvang de E-bike Special 2024

    Vraag gratis de nieuwste E-bike Special aan, met praktische tips voor de aanschaf of upgrade van jouw e-bike.

6. Lage instap? Let op: er zijn grote verschillen.

Een herenframe is eigenlijk de beste oplossing: stevig, stijf en licht. Maar niet iedereen kan of wil zijn been over het zadel zwaaien. Fabrikanten bieden fietsen met een lage instap. Maar let op: de ene lage instap is de andere niet. Sommige fietsen worden verkocht als lage instap, maar zijn door de accu in de schuine framebuis of een extra horizontaal verstevigingsbuisje toch nog best hoog. Een echte lage instap moet laag en breed zijn, zodat je gemakkelijk op kunt stappen.

Een goede lage instap.

7. Welke accu voor je elektrische fiets? Kies altijd de grootste.

Accu’s gaan altijd achteruit. Als je de grootste kiest, hou je bij 30 procent capaciteitsverlies altijd voldoende over. En bedenk ook dat de accu’s in de winter door de kou minder presteren. In de winter is door de lagere temperatuur de lucht dikker. Dat levert weerstand op. Het rubber van je banden is ook stugger, nog meer weerstand. En met een dikke jas vang je meer wind. Eigenlijk zit alles tegen en je kunt zomaar 20 tot 30 procent meer stroom verbruiken. Dan is het prettig als je een wat grotere accu hebt. Hier vind je alles over de accu voor je elektrische fiets.

Gates riem beltdrive
Betrouwbaar en duurzaam.

8. Wil je zo min mogelijk onderhoud? Kies riemaandrijving.

Op steeds meer fietsen is de ketting vervangen door riemaandrijving. Dat systeem werkt prima, het is duurzaam en het heeft geen onderhoud nodig. Dat kan in de winter met pekel en andere viezigheid erg fijn zijn. Een ketting kan ook, maar kies dan een fiets met een kettingkast.

9. Welke versnellingen? In Nederland is een versnellingsnaaf prima.

In Nederland kun je met een versnellingsnaaf (die zit in je achterwiel) prima uit de voeten. Op hellingen wordt dat anders. Dat zit zo. Als je schakelt mag je niet trappen, want anders blijft de motor teveel aandrijfkracht op de naaf leveren. Je moet je benen daarom even stil houden en dat is niet prettig als je op een steile helling terug wilt schakelen. Er is daarvoor een oplossing bedacht – automatische onderbreking – die dit probleem oplost. Maar de meeste fietsen hebben dit systeem niet. Als je veel in de bergen wilt fietsen, kies dan een e-bike met een derailleur. Daarmee kun je gemakkelijk terugschakelen. Hier vind je alles over de versnellingen van je e-bike.

10. Rechtop of sportief?

In welke houding wil je fietsen? Rechtop of sportief? Wat je ook kiest:  de eerste vereiste is dat je meteen lekker zit. Maak een proefrit. En een fiets met sportieve zit kun je niet veranderen in een rechte zit door het stuur hoger te zetten. Eigenlijk zou het stuur dan ook dichterbij moeten komen en dat kan niet. Een ergerlijke trend van de laatste jaren is montage van rechte mountainbikesturen op fietsen met een rechte zithouding.

11. Wil je alleen de wind en niet de motor horen ruisen?

Wil je in stilte fietsen? Bij middenmotoren zit er groot verschil in geluid. Gelukkig zijn er tegenwoordig middenmotoren die nagenoeg stil zijn.  Bij druk verkeer is het niet zo belangrijk. Maar als je rustig fietst op een mooi stil weggetje kan het geluid behoorlijk storend werken. TestKees heeft de meest verkochte middenmotoren voor je getest.

12. Diefstal

Stal je je fiets ook (vaak) onbeheerd? Dan is extra diefstalbeveiliging wel gewenst in de vorm van een makkelijk, lichte uitneembare accu en een afneembaar display.  Koop ook  een goed slot. Tegenwoordig zijn er ook e-bikes met ingebouwde track and trace. Meer anti-diefstaltips vind je hier.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Wat is een smart e-bike? TestKees legt het uit!
  • Maak fietsen veiliger voor iedereen – word lid van de Fietsersbond!

    Elke dag werken wij samen met onze vrijwilligers aan betere en veiligere fietspaden, veilige kruispunten en meer ruimte voor fietsers in jouw omgeving. Jouw steun maakt dit mogelijk. Word lid en help ons de fietservaring in Nederland te verbeteren. Samen fietsen we vooruit!