header-silhouet

Fiets mee in de bus

Stel je wilt met de fiets naar Spanje of Duitsland: hoe kom je daar?

Even uitgezonderd van treinen wat zijn dan de mogelijkheden?

De fietsbus

De fietsbus is een goede en ook niet zo dure optie om jezelf plus fiets een heel eind naar het zuiden te brengen. Helaas, Barcelona lukt niet. De meest zuidelijke plaats aan de oostkust van Spanje die de fietsbus aandoet is Banyoles, Dan moet je zelf de laatste 125 km nog naar Barcelona fietsen. Prijs voor een enkele reis 160-180 euro (variërend of je in het hoog- of laagseizoen reist), retour 300-340 euro. Ook de ebike kan gewoon mee.  Heb je een buitenmodel-fiets, bijvoorbeeld een ligfiets dan wordt aangeraden even contact op te nemen met de organisatie waar je boekt. De fietsbus kan je via de Fietsvakantiewinkel boeken, via Cycletours en direct bij de vervoerder, Juijn. ‘Ook tandems en fietskarren kunnen mee, al zit hier wel een beperking op in de aantallen per bus’, zegt Vincent van Leersum van Juijn.  Zijn er ook nadelen aan de fietsbus? Jawel je zit vast aan de dagen waarop de bus rijdt. Naar Banyoles (Spanje) kun je bijvoorbeeld op 2, 16 of 30 juni vertrekken en niet in juli.

Zowel Juijn als de Fietsvakantiewinkel zien groeiende belangstelling voor de fietsbus. Van Leersum van Juijn: ‘In 2022 reden we 75 keer en in 2023 gaan we zo’n 90 keer op pad’. Amber van de Fietsvakantiewinkel: ‘Mensen willen weer lekker naar het buitenland. Het zijn vooral koppels valt mij op. en veel enkele reizen: naar het zuiden en dan terug fietsen of andersom.  Van Leersum van Juijn ziet ook meer ebikes: ‘Ik kan je niet de exacte verdeling geven, maar voor mijn gevoel zal het iets van 30-40% zijn.’ De fietsbussen rijden vooral richting het zuiden, maar er gaan ook fietsbussen naar Zweden, Slovenië en Oostenrijk. Nieuwe bestemmingen dit jaar: Göteborg, Helsingborg, Turijn, Beaune.

Flixbus

Fiets in bus

Een andere optie en waarschijnlijk de goedkoopste om een fiets mee te nemen naar het buitenland is de Flixbus, voor 9 euro mag de fiets mee. Maar de mogelijkheden zijn beperkt tot bussen met een fietsenrek achterop. En helaas hebben bijvoorbeeld de bussen naar Barcelona geen van allen een fietsenrek. Een ebike mag sowieso niet mee met de Flixbus. Heb je een vouwfiets, dan zijn de mogelijkheden weer veel groter: die mag ook in het bagageruim.

De busjes van Camino transport

Camino transport is begonnen als een specialist voor het fietsvervoer van pedalerende pelgrims. Wie zelf naar Santiago de Compostella fietst, kan daar zonder fiets de trein of het vliegtuig in, je fiets kan worden opgehaald door Camino, die hem dan binnen twee weken terugbezorgt. Inmiddels heeft Camino meer bestemmingen dan Santiago, vooral in Zuid-Europa. Sinds een andere fietsvervoerder (de busjes van Soetens) er mee ophield, doet Camino ook vaak Rome aan.

De kosten variëren van 200 euro tot 235 euro. Er zit wel een ‘verplichte consumptie’ aan vast. Je kunt je fiets bij een aantal hotels en campings achterlaten, waarna hij opgehaald wordt door Camino, maar in ruil voor deze service vragen deze hotels en campings wel dat je overnacht bij hen. Alleen in Compostella is er een ophaalpunt waar je niet hoeft te overnachten.

Belangstelling was er afgelopen jaar genoeg. Theo Schellens van Camino: ‘Vorig jaar was heel druk. In het hoogseizoen waren we elke week in Santiago en elke tien dagen in Rome. In Santiago houden ze bij hoeveel pelgrims (wandelaars en fietsers) de stad binnen komen, dat ligt meestal op 3200 a 3300 pelgrims, maar afgelopen zomer zaten er dagen bij van 4700 pelgrims. Maar of dat zo blijft? Misschien was het ook een inhaalslag na de corona-jaren.’

E-bikes krijgen bij Camino dezelfde behandeling als fietsen, geen extra kosten of speciale eisen. ‘Ik schat dat zo’n 20 à 30 procent een ebike is, het hangt ook af van de seizoenen. Elk seizoen heeft zijn karakteristieken, in het voorjaar en najaar heb je meer ebikes, want dan gaan gepensioneerden op pad. In de zomer heb ik soms geen één ebike in de bus.’

citynightline

Fiets mee in treinen naar het buitenland

De Fietsersbond vindt dat je in elke trein die naar het buitenland gaat je fiets moet… Lees meer

Fiets versturen per koerier

Als je op internet zoekt op ‘je fiets opsturen naar het buitenland’, kom je op sites van koeriers die de fiets noemen als optie. Maar liefst 7 bedrijven staan bovenaan na deze zoekopdracht. Dus blijkbaar is dit veelvoorkomende vraag of is het een interessante markt voor die bedrijven. Maar of dit nu een interessante optie is voor vakantiefietsers? Hmm. dat valt tegen.

Neem bijvoorbeeld Parcelparcel, een bedrijf dat op de website nadrukkelijk de fiets noemt. Ik vul in dat ik een fiets naar Barcelona wil versturen, in een fietsdoos met de afmetingen 155x85x25 cm en een gewicht 22 kg.  Dat kan met TNT, kosten: 348 euro.

Veel geld, dan kan ik beter een andere optie zoeken, laat ik weten in de chat. Carsten, de chatbot van dienst: ‘Dat begrijp ik. De tarieven die wij aanbieden worden gebaseerd op basis van volume gewicht. Dit wordt berekend aan de hand van de afmetingen. Hoe groter hoe hoger het tarief. Tevens werken wij uitsluitend met vervoerders in het express netwerk waardoor de tarieven in de meeste gevallen ook hoger uitvallen dan bijvoorbeeld het postnetwerk.’

Er zijn meer van dit soort websites voor koeriers, maar eigenlijk blijkt overal dat de fiets een lastig pakket is. E-bikes zijn bij dit soort bedrijven helemaal moeilijk-moeilijk. Zoals de website van Eurosender in Google Nederlands aan geeft: ‘De regels voor het versturen naar het buitenland voor een elektronische fiets zijn anders dan die voor gewone fietsen, omdat de e-bikes batterijen hebben, die mogelijk onder het beperkte gedeelte vallen dat door de koeriers is bepaald.’
Koerier Worldwide Baggage (dat Travel Light over nam, een bedrijf dat in het verleden wel fietsen en ebikes vervoerde), meldt een prijs van 265 euro voor versturen van een fiets naar Barcelona. En E-bikes kunnen niet vanwege accu’s.

De fiets als postpakketje

Zouden de postbedrijven een oplossing zijn? Post.nl verstuurt geen fietsen. Maar op sites van racefietsers en mountainbikers wordt GLS regelmatig genoemd als vervoerder die voor redelijke prijs fietsen vervoerd. Dan moet je ze wel in een bepaald formaat doos stoppen. In de praktijk betekent dat de wielen demonteren en alles heel goed inpakken met noppenfolie etc. En de fiets in sommige gevallen over 2 dozen verdelen: dus de wielen in de ene doos en frame in andere. Dan kan je uitkomen op prijzen als 60 euro voor een fiets in 2 dozen naar Oostenrijk. Hoeveel hetzelfde grapje voor een fiets naar Barcelona zal kosten, weet ik niet. En GLS kan mij het antwoord na heel wat mailverkeer nog niet vertellen.